Samarbete Stena Line-Forsman & Bodenfors
Stena Line har valt flerfaldigt Guldäggsbelönade Forsman & Bodenfors som ny reklambyrå. I en pitch med fyra andra byråer var det F&B som hade det bästa upplägget och som därmed blir Stena Lines nya reklambyråpartner.
F&B kommer att få det övergripande ansvaret för marknadskommunikationen på Stena Lines Skandinaviska marknader inklusive Tyskland och Polen, men fokus kommer att ligga på den svenska marknaden.
– Vi är mycket glada och stolta över att få samarbeta med ett så betydelsefullt varumärke som dessutom har en så stark koppling till Göteborg, säger Hans Andersson på F&B.
Redan i nästa vecka kan man se det första resultatet av samarbetet då F&B tagit fram en kampanj för Stena Line där målet är att lyfta fram friheten, flexibiliteten och spänningen med att ta bilen ut i Europa. Kampanjen kommer främst att rulla i TV och online.
– Vi vet att cirka 25 procent av svenskarna är intresserade av att ta bilen ut i Europa och då gärna i kombination med färja. Vi ser en stor potential i att allt fler vill kunna styra sin resa själv och hitta unika upplevelser, inte minst bland alla de svenskar som redan bilsemestrar här hemma, säger Nicklas Bengtsson , ansvarig för strategiska marknadsfrågor i Skandinavien.
Samarbetet med F&B kommer att utvecklas under våren och sommaren och från och med i höst kommer F&B att ha det fulla ansvaret för Stena Lines marknadskommunikation. I samband med byråbytet kommer Stena Line att göra en omfattande satsning på att förbättra och öka marknadskommunikationen och över en 3-års period ska cirka 150 miljoner kronor investeras i fem länderna.