Turismsatsning i Orsa
Företagen i Orsa storsatsar på marknadsföring och bygger tillsammans en turismkampanj värd två miljoner kronor. I sommar ska turisterna tas emot på ett bra sätt, enligt initiativtagarna.
Nu har Turismgruppen i Orsa gjort alla de tre sakerna. Hela sextio företag, Länsstyrelsen Dalarna och Orsa kommun har gått med i kampanjen. Lokalproducerade reklamfilmer, en trailer på tio sekunder och en längre på 30 sekunder rullar i TV3 och TV4, man annonserar i Storstockholms lokaltrafik och i Sveriges största dagstidningar. Till det kommer annonserin också i Norge och det lolaka bussbolaget Siljan Buss har reklam på en av sina bussar som rullar i Mellansverige. Turismgruppen i Orsa har träffats ett tjugotal gånger sen i höstas för att planera kampanj och nya evenemang. Nu räknar Turismgruppen i Orsa med fler besökare än någonsin och positiva effekter för Orsa och företagen i kommunen.
För Orsa är det unikt att så många lokala företag satsar tillsammans, enligt initiativtaganra. Att stora och små företag på en så liten ort går ut i en så stor kampanj tillsammans och visar framtidstro genom att satsa tid, pengar och idéer i en gemensam utveckling.
Företagen som ingår i Turismgruppen i Orsa förbereder sig nu för att ta emot sommarens gäster på ett bra sätt. Boendeanläggningarna och butikerna sommarrustar och Orsa Centrum ska sommarpyntas. Det kommer att finnas fler aktiviteter, fler bäddar och fler evenemang än någonsin. Bara i sommar kan man i Orsa besöka hela 15 evenemang med mer än 1000 besökare.
FAKTA/Turismgruppen i Orsa
Företagen och organisationerna bakom satsningen är Grönklittsgruppen, Handla i Orsa, Visit Orsa, Go4Orsa, Siljan Turism, Företagarna och Orsa kommun