Nacka-Kista sänker priset
En ny grupp resenärer har genom direktbussen mellan Nacka och Kista lockats borda bussen och ställa bilen. Nu sänks priset för att få ännu fler att släppa bilratten, enligt People Travel Group.
28 maj sänks priset på 30-dagaskortet från 1400 kronor till 1200 kronor. För att få fler att bli trogna månadskunder höjd samtidigt priserna på enkelresor till 60 kronor och tioresorskortet till 500 kronor.
Varför är det så svårt att locka bilisterna till bussen?
– Bilisterna är kräsna, men den här typen av fristående busslinje tillfredsställer deras behov bättre än vad bilen gör, därför byter de. Våra resenärer säger att de byter restid mot arbetstid, eftersom de kan jobba ombord på bussen. De slipper sitta i bilköerna, det blir billigare eller samma pris som bilen och dessutom känner de att de bidrar till en bättre miljö, säger han. Många av våra resenärer kan både sova längre på morgnarna och komma hem tidigare på eftermiddagen, säger Raymond Hellmark , affärsutvecklare på Veolia.
Billigare 30-dagarsbiljet – varför ska de få fler att välja bort bilen?
– Vi är flexibla och personliga och kan därför forma ett individuellare resande till våra kunder. En personlig dialog med resenärerna gör att vi kan erbjuda en konkurrenskraftig produkt resenärerna känner sig sedda. Och då kan till och med bilisterna tänka sig att byta färdsätt, säger Raymond Hellmark.
Gensvaret på den här nya kommersiella kollektivtrafiken har varit helt otroligt. Bland annat har Ericsson i Kista på sitt sätt stöttat trafiken: Alla Ericsson-anställda som tar bussen från Nacka får räkna 30 minuter av restiden som arbetstid. Logiskt eftersom det finns el och trådlöst nätverk ombord kan alla som vill vara uppkopplade under hela resan och få mycket uträttat som varit helt omöjligt att klara för den som håller i en bilratt.
– Vi har redan genomfört förändringar utefter kundernas önskemål och gensvaret kommer direkt via kommentarer via mail och telefon. Och där har vi en stor fördel i förhållande till den övriga kollektivtrafiken, säger Raymond Hellmark.