23948sdkhjf

Loreen lockar turister

Jordskredssegern i Baku är inte bara den första Svenska segern i Eurovision Song Contest på hela 13 år. Den tycks fungera som en riktig turistmagnet för Sverige också.
Den musikaliska triumfen ger alltså inte bara eko i musikvärlden utan vinstens effekter går även att skönja i resebranschen redan nu. Flygjämförelsesajten Skyscanner har dagarna efter segern sett en ökning på antalet flygsökningar till Sverige från Europa med drygt 50 procent jämfört med samma dagar i fjol.

Den svenska musikindustrin är inte de enda som jublar över Loreens seger. Det är även total eufori i den svenska turistnäringen. Efter segern i Baku kan man redan se att fler turister söker sig till Sverige. Flygsökningarna från Europa till Sverige har ökat med 52 procent sedan segern. Värst är britterna vars sökningar på flygresor till Sverige ökat med hela 103 procent.

Fransmännen är också intresserade av att besöka Loreens hemland. Sökningarna därifrån har gått upp med 53 procent. Spanjorerna är inte lika förtjusta i det svenska bidraget. Där har sökningarna endast gått upp med fyra procent.

– Antingen så älskar eller hatar man Eurovision Song Contest. Oavsett vilket, går det inte att blunda för det faktum att fler lockas av att resa, speciellt till de länder som hamnar högt upp i tävlingen, säger Linda Edstrand , Skandinavienchef på Skyscanner.

Att fler turister kommer till Sverige kan självklart utnyttjas också av svenska bussresearrangörer, väl här behöver turisterna åka runt för att se var Loreen växte upp i Västerås till exempel.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062