23948sdkhjf

Skånetrafiken trygghetsgranskad

För att skapa en tryggare miljö på bussar och hållplatser genomfördes i förra veckan en trygghetsrutt i Malmö. Kollektivtrafikens företrädare, kommunen och polisen synade problemen och diskuterade åtgärder.
Trygghetsrutten gick till hållplatser i Rosengård, Persborg, Oxie, Lindängen och Lindeborg - ett urval som trafikentreprenörerna Veolia och Nobina har gjort tillsammans.

− Det är platser där bussarna har utsatts för stenkastning och beskjutning, säger Veolias driftschef Thomas Igelström .

Med på färden var också representanter för Skånetrafiken, Malmö stad och polisen. Det blir lättare att enas om vilka problemen är och hur de ska åtgärdas, när alla får se de omdiskuterade platserna med egna ögon.

− Vi kan inte lösa problemen från konferensrummet. Vi måste ut i verkligheten också, säger Nobinas trafikchef Henry Kärrström .

Redan under färden började möjliga åtgärder diskuteras – och utlovas. Hållplatsmiljön har stor betydelse för både den faktiska och den upplevda säkerheten. Yviga buskar är bra gömställen för stenkastare och kan också skapa en känsla av otrygghet för den som väntar på bussen.

− Från Skånetrafikens sida är vi angelägna om att det inte sker någon stenkastning som gör att vi måste ställa in en tur i ett par dagar. Det drabbar kunderna, säger Pia Eriksdotter , trafikutvecklare på Skånetrafiken.

Under trygghetsrutten lyftes Kroksbäck fram som ett gott exempel. Bättre tuktad grönska och större polisnärvaro har gett resultat.

− Under det senaste kvartalet har vi inte haft några hot eller våldsrelaterade ärenden där, säger Nobinas affärsutvecklare Andreas Orröd .

Gatukontorets avdelningschef Bo Andersson strävar mot en bra balans mellan en trygg miljö och en attraktiv stad med mycket grönska:
− Diskussionerna måste komma in tidigt i planeringen. Historiskt sett har det inte varit så. Vi har många lik i lasten, som betas av efter hand.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078