23948sdkhjf

Djurgårdsbussen rullar

1 juni startade kommersiella Djurgårdsbussen i Stockholm som vänder sig främst till turister och andra besökare i huvudstaden. Bussen går från City Terminalen var 20:e minut.
Den nya kommersiella busslinjen vänder sig i första hand till turister som enkelt vill ta sig ut till attraktionerna på Djurgården, som Skansen, Junibacken, Gröna Lund och Vasamuseet. Trafiken körs med dubbeldäckare i 20-minuterstrafik mellan kl 9.00-15.00 och utgår från CityTerminalen. Biljetter köps ombord och betalas med kort.

Premiärturen för skarp trafik var 1 juni, i samband med ”Smaka på Stockholm” som är Stockholms största besöksevent med över en halv miljon besökare. Bussarna kommer att gå alla dagar mellan kl 09.00 – 15.00 med avgångstid var 20:e minut från CityTerminalen mitt i Stockholm.

Bussarna kör från CityTerminalen via Hötorget, Stureplan och Nybroplan till hållplatserna Djurgårdsbron, Nordiska Muséet (med avstigning för besökare till Junibacken och Vasamuséet), Gröna Lund/Liljevalchs och Skansen som slutstation. Returresan går via Sergels Torg.

Trafiken körs med moderna dubbeldäckare från VDL med plats för 84 passagerare som utlovas en skön resa av Nobina med fällbara säten, luftkonditionering och gratis internet ombord. Det är samma typ av bussar som sedan förra året sattes in på linjen Stockholm-Norrtälje, men nu blir det alltså samma moderna dubbeldäckare även i Stockholms stadstrafik.

En resa med kostar 50 kronor enkel för vuxen inklusive tre barn, samt 20 kronor för ungdomar mellan 13-18 år. Betalningen sker ombord på bussarna med ett vanligt betalkort, som dras i en kortterminal av samma typ som finns på de flesta restauranger.

De nya bussarna ger väsentligt lägre utsläpp jämfört med vanliga dieselbussar. Genom användning av biodiesel i form av RME, minskar nettoutsläppen av växthusgaser med över 60 procent.. För att kunna ge en kundservice i absolut toppklass är förare och kundvärdar utvalda med fokus på trevligt kundbemötande, bra Stockholmskännedom och utmärkta språkkunskaper.

Den nya busslinjen marknadsförs med annonser i Metro samt banners på populära webbplatser för turister som till exempel visitstockholm.com och alltomstockholm.se. Dessutom kommer information om den nya busslinjen på webbplatserna för Gröna Lund, Skansen, Junibacken och Vasamuséet. Information skickas även ut till Stockholms större hotell, resebyråer och officiella guider.

Den nya busslinjen har dessutom en egen hemsida. För att underlätta för turister görs webbsidan på engelska, svenska och ryska.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078