Tuff budget medför neddragningar för Skånetrafiken
Från den 19 augusti kommer Skånetrafiken att göra en rad effektiviseringar i sin trafik. Utbud och efterfrågan stämmer inte riktigt överens och dessutom brottas Skånetrafiken med en tuff budget i år och även inför 2013.
- I en sund organisation måste man hela tiden se över utbud och efterfrågan och för Skånetrafikens del har detta landat i en effektiviseringsplan för vår trafik och bemanning av tågen, säger Henrik Dagnäs, trafikdirektör på Skånetrafiken. Som ett led i detta ser vi också över vår egen verksamhet. Vi är i mångt och mycket en skattefinansierad verksamhet och då måste man använda skattebetalarnas pengar klokt.
Effektiviseringarna som nu genomförs från den 19 augusti påverkar först och främst tåg och bussar som kör helgtrafik och sena kvälls- och natturer, helt enkelt vid de tidpunkter då minst antal resenärer reser. Ett fåtal busslinjer kommer också att läggas ner och här sker en dialog med de berörda kommunerna.
- Effektiviseringarna görs inom alla trafikområdena och jag har full förståelse för att detta får konsekvenser för en del av våra kunder, säger Göran Lundblad, trafikchef på Skånetrafiken. Det är dock inte rimligt att bevara trafik med lågt resande där skattesubventionen oftast är minst 50 kr per resa.
Även bemanningen ombord ses över vilket innebär att det på en del tåg kommer att vara en tjänstgörande tågvärd istället för två. Samtidigt kommer Skånetrafiken att ha utökade kontrollantgrupper som hjälper tågvärdarna med visering av färdbevis.
- Vi för en konstruktiv dialog med våra tågoperatörer och ingenting är hugget i sten, säger Göran Lundblad. Finns det behov av fler tågvärdar på några turer så ska vi givetvis se till att det kan genomföras, men huvudprincipen är att vi ska dra ner på bemanningen för att därmed slippa dra ner trafiken ännu mer.
På själva förvaltningen Skånetrafiken ligger också ett sparbeting på cirka 20 miljoner kronor vilket gör att bland andra administration och marknadsbudget har fått dras ner.
- Även om vi befinner oss i en tuff situation är det viktigt att komma ihåg att vi i Skåne fortfarande har en mycket väl utbyggd kollektivtrafik med ett bra utbud och effektiviseringarna är en marginell del av vår befintliga trafik, säger Henrik Dagnäs, som betonar att årets resande- och kvalitetsmål kvarstår.