Värmland får längre tåg
Nu har det nya tåget kommit till Värmland. Värmland har fått sitt första trevagnars Reginatåg levererat. De tidigare reginorna har två vagnar.
För tio år sedan fick Värmlandstrafik det första Reginatåget. Under tiden har tillverkaren Bombardier fortsatt att utveckla modellen. Beställningen den här gången var tre trevagnars tågsätt. Precis som tidigare är det anpassat för funktionshindrade som har nedsatt syn, hörsel, respektive rörlighet.
Dagens modell har betydligt fler eluttag till datorer. Andra förbättringar för resenärerna är att det är fler toaletter, fler sittplatser och annan placering av en del stolar. Utvändigt finns en motorboggie till, med därtill hörande bromssystem. Luftsystemet (kompressor) är bättre och det nya tåget är 81 meter långt, jämfört med 50 meter på den tidigare modellen.
Det första exemplaret kom till Värmland för en månad sedan. Sedan dess har det använts för utbildning av Tågkompaniets personal, som ska köra tåget. Det har också testats på olika sätt. Trafikstart blir i början av juli.
- Tanken är att det ska ersätta våra tvåvagnars Reginor på Vänerbanan och
Värmlandsbanan, säger Ville Mark. Detta gör att vi får plats med fler resenärer ombord, vilket behövs.
I juli väntas Bombardier leverera de andra två tågsätten som beställts. Ägare till tågen blir vagnbolaget Transition. Värmlandstrafik leasar dem på långtidskontrakt. Även de två tågen behöver testas, innan de går i trafik.
När alla tre tågsätten är levererade ska de sättas in i Norgetrafiken efter tidtabellskiftet i december, men också på den nya trafiken mellan Karlstad och Örebro som startar då, med tre dubbelturer måndag-fredag.
I fjol gjordes 1,1 miljoner resor med Värmlandstrafiks tåg, vilket är ungefär 13 procent av alla resor med företaget.