Digital reklam på spåren
I sommar slutför Jernhusen Media och Visual Art andra fasen av sin etablering av digital reklam. 23 stationer från Östersund till Malmö får reklamtavlor som når 7,7 miljoner kontakter varje vecka.
– Det går att ligga extremt nära kundernas behov och anpassa budskapet därefter. Om solen skiner kan vi ändra reklamen och påminna om var det går att köpa en svalkande glass. Slår det om till regn kan vi istället berätta var man kan köpa ett paraply, säger Andreas Lind , affärsområdeschef på Visual Art, samarbetspartner till Jernhusen Media som står för försäljningen av de digitala ytorna.
Visual Art beräknar att försäljningen för kvartal två 2012 ökar med 45 procent jämfört med samma period 2011. Reklamtavlor har satts upp bland annat i Sundsvall, Gävle, Uppsala, Örebro, Karlstad, Halmstad, Lund samt de stora Centralstationerna i Stockholm, Göteborg och Malmö.
Jernhusen Media är ett produktområde inom Jernhusen som ansvarar för och säljer reklam- och eventytor på stationer från norr till söder. Verksamheten startade i januari 2011. Syftet är att utveckla attraktiv reklam och andra exponeringsmöjligheter på stationerna och återinvestera vinster för att utveckla stationerna.
– Vårt viktigaste uppdrag är att resenärerna trivs på stationen och att fler väljer att resa kollektivt. Därför mixar vi reklam med information om vad som händer på stationen. För att säkerställa att vi jobbar i rätt riktning mäter vi regelbundet resenärsnöjdheten. Vinsten går tillbaka till Jernhusen för att fortsätta utveckla stationerna, säger Nina Cronehag , produktområdeschef på Jernhusen Media.
Digital reklam ökar snabbt
I Storbritannien ökade DOOH från 435 MSEK 2007 till drygt en miljard 2009. Därefter beräknas en årlig ökning på cirka 10 procent enligt Hyperspace, ett företag inom Posterscope, en av världens största köpare av utomhusreklam. Enligt en undersökning från Kinetic, global medieköpare inom utomhusreklam, tittar dubbelt så många förbipasserande på en digital annonstavla jämfört med en analog. Dessutom tittar konsumenter fyra sekunder på en digital annons jämfört med 1,8 sekunder för en analog.
Exempel på kampanjer som använt sig av de nya möjligheterna är bland andra mobiloperatören 3 som i Skåne lyfter fram fördelaktiga abonnemang för mobilsamtal till Danmark och andra erbjudanden i övriga landet. Mellan kl 9-18 hänvisar man till sina butiker, därefter ändrar man budskapen för att driva trafik till hemsidan.