23948sdkhjf

Bättring för östgötapendeln

Under årets första fem månader visar Östgötapendeln åter en hög punktlighet. I maj gick 94 procent av alla avgångar i tid. Under vintermånaderna februari och mars gick 95 procent i tid.
En faktor som försvårar möjligheterna för Östgötapendeln att gå opåverkad av störningar, är banans standard. Fler och fler vill åka med Östgötapendeln men en utveckling av utbudet begränsas av att det blir svårare och svårare för ÖstgötaTrafiken att fortsätta kunna hävda Östgötapendelns behov av kapacitet.

Mycket arbete har under senaste året gjorts av ÖstgötaTrafiken och entreprenören Arriva för att återfå den höga punktlighet som Östgötapendeln under många år varit känd för. Bland annat har Arriva en ny organisation med nytt arbetssätt, lokförarna har fått mer fordonsutbildning och stor kraft har lagts på underhåll av tågen. Fokus på en driftsäker trafik har genomsyrat allt arbete i alla led.

– När vi tittar på orsaken till störningarna ser vi att de absolut flesta beror på sådant som vi eller vår entreprenör inte kan påverka. Drygt 99 procent av våra pendeltåg skulle gå i tid om vi inte påverkades av signalfel, broar som fastnar, ledningar som rivs ner och så vidare, säger Paul Håkansson , vd vid ÖstgötaTrafiken. Han fortsätter:

– Både för oss och våra kunder är det ointressant vad felen beror på men det är uppenbart att stambanan är i stort behov av underhåll. Det kommer även påbörjas banarbeten här i länet under nästa år vilket kommer innebära att vår pendeltågstrafik påverkas men vi kommer göra vårt yttersta för att våra kunder inte ska drabbas negativt. Fördelen är att vi sedan kommer ha en bana i bättre skick. Och det ser vi fram emot.

Kundupplevd punktlighet januari-maj
Januari 94 %
Februari 93 %
Mars 95 %
April 95 %
Maj 94 %

Punktlighet januari-maj exklusive s k bantekniska orsaker
Januari 99,37 %
Feb 99,39 %
Mar 99,43 %
Apr 98,90 %
Maj 99,34 %
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063