Riksrevisionskritik mot Alliansens klimatmål
Riksrevisor Claes Norgren, Riksrevisionen, riktade kritik mot regeringens klimatarbete på BilSwedens seminarium i Almedalen 1 juli. Uppsatta mål har inte uppnåtts, enligt riksrevisorn.
– Klimatpolitik är en av de största frågorna i vår tid, vilket också avspeglar sig i regeringens arbete med just dessa frågor. Därför har vi startat en serie granskningar under senare år för att kontrollera hur de otroligt stora summor av statens pengar som satsats i det arbetet har fallit ut, sa Claes Norgren .
Något som Riksrevisionen hittat är att den massiva satsningen på biodrivmedel riskerar att låsa in teknikutvecklingen. Exempelvis är etanol, E85, ett bränsle som nästan bara används i Sverige på grund av den skattefrihet som funnits.
– Där finns långsiktiga problem med hållbarheten, fordon som kör E85 har exempelvis högre bränsleförbrukning än fordon som drivs av andra drivmedel vilket gör det svårt att jämföra dem, sa Claes Norgren som dock tyckte statens styrmedel fungerat bra i ett avseende: Köp av miljöbilar har slagit igenom hos de svenska myndigheterna.
Seminariets moderator, BilSwedens vd Bertil Moldén , ville att Claes Norgren skulle sätta betyg på regeringen.
– Utifrån de mål som är presenterade finns i dagsläget inte möjlighet ge betyg, svarade Claes Norgren.
En som dock inte var sen att ge regeringen betyget IG, icke godkänt, vad Miljöpartiets Stina Bergström , riksdagens Trafikutskott, som under den kommande paneldebatten framför allt drabbade samman med utskottskollegan Johan Hultberg (M) som kontrade med att det knappast var överraskande att MP sågade regeringen i de här frågorna.
– Ändå vill jag säga att Miljöpartiet är det parti som står oss allra närmast utanför Alliansen och vi kommer även forsatt att söka samarbete med dem där det är möjligt, sa Johan Hultberg .
Miljöpartiets idéer fick stort stöd av Martin Ådah l, vd för polecytankesmedjan FORES. Han tryckte på vikten av att Sverige måste vara ett föredöme som andra länder kan se upp till och ta efter. Så är det inte längre i dag, tycker Martin Ådahl. Speciellt illa är det på transportsidan där allt mer godstrafik går på lastbil.
Runar Brännlund , professor på Umeå Universitet, tyckte tvärt om:
– Det kostar bara pengar och ger ingenting om Sverige går före och skärper kraven. Lösningen är handel med utsläppsrätter – om Sverige köper utsläppsrätter i exempelvis Indien och i Burkina Faso så kan efekterna bli upp till 20 gånger större än om vi bara investerar i åtgärder här hemma. Globala åtgärder är nykelordet när det gäller klimatfrågor, allt annat innebär bara att vi betalar åt andra som ingenting gör.
Runar Brännlund fick mothugg av såväl Miljöpartiet som av tankesmeden Bertil Ådahl och flera i publiken. Läs mer i nästa nummer av TRAFIKFORUM som utkommer i slutet av augusti!