Stor tilltro till kollektivtrafiken
Åtta av tio svenskar tycker att kollektivtrafiken bör prioriteras framför bilen. Det är de yngsta och de äldsta som är mest positiva till kollektivtrafik, enligt Svensk Kollektivtrafik.
Däremot är det ett gap mellan andelen svenskar som anser att en satsning på kollektivtrafik är bra för samhället, 93 procent, och den andel som även tror att politikerna är av samma åsikt, 66 procent. Endast två av tre svenskar tror alltså att politikerna anser att kollektivtrafiksatsningar gynnar samhället. Men gapet har minskat med nästan 10 procentenheter jämfört med 2004, då endast 56 procent trodde att politikerna ansåg att satsningar på kollektivtrafik är bra ur ett samhällsperspektiv.
– Det är positiva signaler som visar att kollektivtrafik och hållbart resande alltmer ses som strategiskt verktyg för att klara klimat och energimålen i samhället. En attraktiv och konkurrenskraftig kollektivtrafik står högt på agendan och den samlade branschens mål om fördubblad marknadsandel har fått stort politiskt genomslag, säger Charlotte Wäreborn Schultz , Svensk Kollektivtrafik.
FAKTA/Så ställdes frågorna
I samband med Ipsos Almedalsbuss 2012 har Svensk kollektivtrafik ställt fyra frågor och jämfört med en tidigare som gjordes 2004:
*Vilket av färdmedlen – kollektivtrafik eller bil - anser du samhället bör prioritera för att skapa levande stadskärnor och kommuncentrum.
*Anser du att en satsning på kollektivtrafiken är bra för samhället?
*Beslut om trafikplanering kan ibland leda till konflikter inom kommunen. Vilket anser Du bör prioriteras...
*Tror du att politikerna anser att en satsning på kollektivtrafiken är bra för samhället?
Sju av tio svenskar anser att kollektivtrafiken ska prioriteras då konflikter vid trafikplanering inom en kommun uppstår, även om det ger nackdelar för biltrafiken.
Jämfört med tidigare undersökning 2004 är det en ökning från 65 procent till 71 procent.
Lika stor andel kvinnor som män anser att kollektivtrafiken ska gå före bilen, 71 procent. Men fler män, 17 procent, än kvinnor, 11 procent, tycker att bilen ska prioriteras på kollektivtrafikens bekostnad.