Stockholm riskerar transportkollaps
Klarar Stockholmsregionens transportsystem den kraftiga tillväxt som pågår? Den frågan skulle besvaras på ett Almedalsseminarium som Stockholm-Mälarregionen arrangerade.
– För att nå resultat måste vi i det här arbetet börja ompröva gamla sanningar. Det finns så många visioner som aldrig omsatts i beslut och nu är det dags att vi aktörer inom politik, näringsliv och samhällsplanering sätter oss ned tillsammans och vågar gå till beslut, sa Christer G Wennerholm (M), förste vice ordförande i Mälardalsrådet och trafiklandstingsråd i Stockholms läns landsting.
Om tåg och bussar inte klarar att gå i tid väljer människor andra färdsätt, till exempel bilen. Det är en stor utmaning för en region som växer så mycket som Stockholm-Mälarregionen att tillfredsställa invånarnas behov av kollektivtrafik, men ett måste för att regionen ska kunna fortsätta att växa.
Marie-Louise Forsberg Fransson (S), Mälardalsrådets vice ordförande och landstingsstyrelsens ordförande i Örebro, som också var med i panelen vid seminariet, betonade vikten av att trafiken är pålitlig i alla delar av regionen.
- Så länge människor inte kan lita på att tåget tar en hem i tid, till exempel för att hämta barn på dagis, kommer de i stället att välja andra färdsätt, som till exempel bilen, sa Marie-Louise Forsberg.
Hon fick medhåll av Johan Skoglund , vd på byggföretaget JM, som sa att när de planerar bostäder bygger de i närförorter som inte ligger längre bort än 45 minuter från city, annars vill folk inte bo där. Han underströk vikten av bra kommunikationer för att möjliggöra regionens fortsatta tillväxt.
Christer G Wennerholm menade att grundförutsättningen för bra kommunikationer är regionalt samarbete.
- Samarbetet inom Mälardalsregionen är viktigt för att hela regionen ska kunna utvecklas. Med citybanan kommer både pendeltågen och regionaltågen att kunna gå med tätare avgångar eftersom pendeltågen får egna spår in till centralen. Det gynnar hela regionen, sa Christer G Wennerholm.