23948sdkhjf

Persontrafik efter Norrlandskusten

Natten mot torsdag 5 juli gick de första nattågen på Ådalsbanan och Botniabanan. Banorna är nu sammankopplade så att det för första gången går att resa efter hela Norrlandskusten upp till Umeå.
Samtidigt har den regionala persontrafiken kommit igång igen på Botniabanans norra del. Så klockan 23.35 den 4 juli lämnade tåg 91 Örnsköldsvik, men istället för att åka ut på stambanan via Mellansel fortsatte tåget mot Kramfors på Botniabanans södra del. Strax efter midnatt korsade tåget Ångermanälven och blev därmed det första persontåget i reguljär trafik som kört på både Botniabanan och Ådalsbanan. Några timmar senare mötte man tåg 92 som körde norrut samma väg. Tåg 91 gick exakt i tid, medan tåg 92 hade med sig en försening från södra Sverige men lyckades köra in en del tid på Ådalsbanan och Botniabanan. Även regionaltågen mellan Umeå och Örnsköldsvik som åter började köra under onsdagen har gått utan störningar.

– Trafiken har hittills gått mycket bra. Men det är förstås alldeles för tidigt att ropa hej. Under juli kommer vi att köra intensiv testtrafik för att trimma banorna till den egentliga trafikstarten i augusti, säger Ådalsbanans projektchef Kenneth Nordstran d.

Inför starten med nattågen har Botniabanan varit avstängd sedan midsommar för att systemet för trafikstyrning skulle uppgraderas till samma version som på Ådalsbanan. Ett nattåg i vardera riktningen kommer nu att köras efter kusten medan det andra nattåget fortsätter att gå på stambanan längre in i landet. 1 augusti planeras start för dagtida regional persontrafik hela vägen mellan Sundsvall och Umeå. Senare planeras även snabbtåg mellan Stockholm och Umeå. Utöver nattåg och testkörningar i juli blir det viss godstrafik på banorna.

– Det är ett komplext projekt men tidplanen ser ut att hålla även om det kan bli en del kompletterande arbeten och därmed begränsningar den första tiden, säger Kenneth Nordstrand.

Invigningen av den upprustade och delvis nybyggda Ådalsbanan planeras till 14 september i år. Ådalsbanan bildar tillsammans med Botniabanan ett 32 mil långt stråk som ska göra det möjligt att köra tunga godståg och snabba persontåg efter Norrlandskusten. Banorna ansluter i söder till Ostkustbanan i Sundsvall och i norr till stambanenätet i Umeå. Botniabanan invigdes i augusti 2010. I väntan på att Ådalsbanan skulle bli klar har fram till nu tåg bara gått på Botniabanans norra del.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.094