Fler turistföretag startas
Under 2011 startades 1300 nya turistföretag i Sverige, långt fler än inom andra branscher. Allra flest företagare i förhållande till invånare startades i Jämtlands län, det visar TRIP:s index.
– Det här är första gången vi presenterar siffror om nyföretagandet i tursitnäringen. Det är fantastiskt att se att det är nästan 50 procent högra nyföretagande inom turism än rikstgenomsnittet. Det som också är intressant är att vartannat nytt turistföretag bildas utanför storstäderna, vilket visar kraften i turismen som en regional tillväxtmotor, sa Jan Lundin , vd för näringslivsorganisationen Rese- och Turistnäringen i Sverige på ett seminarium i Almedalen.
Flest turistföretag bildades inom kategorin fritids- och nöjesverksamhet under 2011 med 338 nya bolag som främst utgörs av småföretagare. Mäss- och kongressföretag har ökat mest procentuellt sett med 13 procent och 133 nya företag, jämfört med 2010. Under den senaste tioårsperioden har antalet mäss- och kongressföretag mer än fördubblats.
Den optimistiska synen på framtiden hos svenska turistföretagare vad gäller ekonomisk utveckling är fortsatt hög, men har dämpats något jämfört med fjolårets undersökning. Över 60 procent av landets turistföretagare ser positivt på den ekonomiska utvecklingen, jämfört med fjolårets 80 procent. Optimismen är störst hos turistföretagare i Norrland med Jämtland i topp, och lägst i södra Sverige.
Undersökningen visar även att närmare 20 procent av turistföretagarna planerar att nyanställa, jämfört med 25 procent i fjolårets undersökning. Den sektor som framförallt ser ljust på framtiden vad gäller nyanställning är hotell och restaurang där hela 25 procent anger att de planerar att öka antalet heltidsanställda. Verksamheter med inriktning mot kultur är mest tveksamma till nyanställningar inom de närmaste tolv månaderna.
Turismens omsättning i Sverige var rekordhög 2011 och uppgick till 264 miljarder kronor, enligt Tillväxtverkets rapport som presenterades den 26 juni. Det innebär en tillväxt om 6 procent jämfört med 2010. För att uppnå näringens gemensamma vision om en fördubblad omsättning år 2020 krävs dock en årlig tillväxttakt om 7,5 procent. Det enskilt största hindret för tillväxt är enligt turistföretagarna den begränsade tillgången till investeringsvilligt kapital.
– Trots en orolig omvärld är turistföretagarna optimistiska. Inte minst i Norrland som rankas högst både vad gäller nyföretagaranda och framtidstro. Vår undersökning visar att man vill satsa och vidareutveckla sin verksamhet. Utmaningen är dock att näringen består av många småföretag och det är brist på expansionskapital. För att höja tillväxttakten är det viktigt att skapa rätt förutsättningar för de mindre bolagen att kunna växa och bli lönsamma, avrundar Jan Lundin, sa Jan Lundin..
Seminariet i Almedalen där den här nya statistiken presenterades avslutades med en paneldiskussion med företrädare från makt, organiationer och företag: Marita Ljung, statssekreterare Näringsdepartementet; Christina Lugnet, generaldirektör Tillväxtverket; Sylvia Nylin, kommunikationschef STF; Sven Secher, entreprenör på Lauters Café på Fårö; Christer Rosén vd Säfsen Resort samt Jan Lundin från Rese- och Turistnäringen – modererade gjorde Annelie Sundström från samma organisation.
Diskussionen blev tidvis het – läs mer i kommande nummer av RESFORUM som utkommer i september där det också kommer att presenteras mer information om den här helt nya nyföretagarstatistiken för turistbranschen.
FAKTA/Bästa och sämsta länen för nystartade turistföretag
Topp 5
Jämtland 143%
Gotland 83%
Västerbotten 30%
Halland 27%
Kalmar 22%
Botten 5
Gävleborg -43%
Jönköping -40%
Blekinge -31%
Östergötland -27%
Västmanland -26%
Fotnot. Inexet ämter antalet nya företag relaterat till befolkningen – Index 100 (basåret) utgår från det totala antalet nya turistföretag i riket 2010 i relation till den totala folkmängden. Samma beräkning görs sedan länsvis både för 2010 och 2011. Resultatet för varje län jämförs sedan med basåret för att räkna fram den relativa ökningen eller minskningen för varje län gentemot index. (Källa: TRIP – Turistnäringens Utvecklingscenter)