23948sdkhjf

Blekingetrafikanter gillar bussen

Blekingetrafikens kunder upplever att busstrafiken och den utvändiga skyltningen med linjenummer är bra, fordonen är välskötta och att förarna gör ett bra jobb bakom ratten.
Kunderna upplever också att punktligheten i busstrafiken har förbättrats för varje år i sedan 2008. Särskilt goda betyg i år får Kustbussarna (Karlskrona-Ronneby/Karlshamn/Olofström, Karlshamn-Kalmar) samt bussarna i Karlshamn.

– Genom åren har vi förbättrat möjligheterna till information till kunden, vi har skärmar som visar verklig tid när bussen kommer på flera hållplatser och kunderna har möjlighet till information i sin mobil. Men vi behöver fortfarande jobba för att bli ännu bättre på att ge information om förseningar i trafiken, säger trafik- och marknadschef Anna Claesson .

Blekingetrafiken genomför årligen kundundersökningar i busstrafiken för att ta reda på hur nöjda kunderna är och följa upp den upphandlade trafiken. Sedan förra mätningen våren 2011 har två områden förbättrats betydligt. Dels är det förarens information om bussen är försenad, dels förarnas sätt att köra trafiksäkert.

FAKTA/Om undersökningen
För att kunna tillgodose kundernas behov och krav på service och kvalitet under resan genomför Blekingetrafiken årligen kvalitetsundersökningar i busstrafiken. Den kundupplevda kvalitén mäts genom att ett slumpmässigt urval av kunder får 16 frågor att betygsätta på en 11- gradig skala. Frågorna grupperas inom områdena uppträdande, punktlighet, information, framförande och fordonets skick. Av de som tillfrågats i år är störst andel kvinnor, kunderna är mellan 12 och 45 år och de åker dagligen buss. Undersökningen genomfördes under april.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.064