BR: Bussarna överbeskattas
Bussbranschen i Sverige har fortsatt låg lönsamhet och lever i stenhård konkurrens. Nu ställer BR riktade krav för att minska att bussen överbeskattas - annars hotas fördubblingsmålen.
Samtidigt visar studier på en fortsatt låg lönsamhet inom bussbranschen. Bussbolagens möjligheter till att öka intäkterna genom höjda priser begränsas genom hård priskonkurrens och den stora omfattningen av bruttoavtal vid upphandlingar av linjetrafik. Busstrafikens tillväxtmöjligheter är beroende av en ökad lönsamhet. Dagens låga lönsamhet är ett hinder för den kommersiella trafikens utveckling. Men genom att sänka skattetrycket med ungefär 250 miljoner kronor kan förutsättningarna för den kommersiella busstrafiken förbättras, allt enligt BR.
Sedan 1998 har resandet med den lokala och regionala kollektivtrafiken ökat med 23 procent, från 1 042 miljoner resor till 1 287 miljoner. Under de senaste tio åren har antalet kollektivtrafikresor per invånare ökat med 12 procent eller från 122 till 137 resor per invånare och år. Mest markant ökade resandet med buss under 2010, med cirka 20 miljoner resor, vilket är över 55 procent av den totala ökningen av kollektivtrafikresorna i Sverige. Buss är det vanligaste kollektiva färdmedlet i Sverige. Under 2010 var 53 procent av samtliga lokala och regionala kollektivtrafikresor bussresor.
Under de senaste tio åren har kostnaderna för kollektivtrafiken ökat med 50 procent medan intäkterna endast har ökat med 38 procent. 1999 täcktes 56,1 procent av de totala kostnaderna på 18,5 miljarder kronor medan 2010 täcktes endast 50,2 procent av de totala kostnaderna på 29,8 miljarder kronor.3
Samhällets trafikeringskostnader för kollektivtrafiken per utbudskilometer har ökat med 9 procent sedan 2006.4 Samtidigt som kostnaden är 36 kronor per utbudskilometer är trafikintäkterna per utbudskilometer endast 18,90 kronor. För busstrafiken (exkl. Stockholms län) är trafikintäkterna 12,61 kronor per utbudskilometer medan kostnaderna är 26,53 kronor. Skattesubventioneringen av kollektivtrafiken uppgår till 1599 kronor per år och invånare för hela riket. I Stockholm betalar invånarna i snitt 3074 kronor per år och på Gotland 622 kronor.
Höjningen av energiskatterna på diesel 1 januari 2012 till 4,67 kronor per liter innebär en ökad kostnad på busstrafiken med 250 miljoner kronor jämfört med 2011. Totalt kommer dieselkostnaderna för busstrafiken i år att uppgå till ungefär 2,5 miljarder kronor. År 2000 höjdes fordonsskatten från 1 500 kronor per buss till 19 000 kronor för en buss med totalvikt på 18 ton. År 2008 höjdes dessutom fordonsskatterna för lätta och små bussar med 45 procent, trots att mindre bussar drar mindre energi. I september 2009 höjdes radikalt skatten för Euro IV-bussarna.
Höjningarna av fordonsskatten har inneburit ökade kostnader för busstrafiken med närmare 190 miljoner kronor per år.
Till följd av finanskriserna har möjligheterna till att skaffa lån för investeringar i nya bussar blivit avsevärt svårare för bussbolagen. Banker ställer allt högre krav för att ge krediter och lån. Svårigheterna drabbar även stora bussbolag och i stora upphandlingar har offentliga upphandlade bolag gått in som garanter för finansiering av bussar. Dessa finansiella problem hämmar utvecklingen av busstrafiken och investeringar i ny teknologi. Det är därför synnerligen viktigt att regering och riksdag vidtar åtgärder som bidrar till ökad kollektivtrafik.
FAKTA/BR:s förslag till åtgärder
Busstrafikens tillväxtmöjligheter är beroende av lönsamheten. Dagens låga lönsamhet är ett hinder för den kommersiella trafikens utveckling. Men genom att sänka skattetrycket med ungefär 250 miljoner kronor kan förutsättningarna för den kommersiella busstrafiken förbättras.
BR har under åren föreslagit bland annat följande åtgärder för att sänka kostnaderna på busstrafiken.
1. Sänk fordonsskatten på bussar med 100 miljoner kronor)
2. Slopa trafikförsäkringsskatten (cirka 70-100 miljoner kronor).
3. Anslagsfinansiera Transportstyrelsens verksamhet och minska antalet avgifter. Finansiering av myndigheternas verksamhet bör ske via fordonsskatten och energiskatten.
4. Sänk energiskatten på diesel för busstrafiken.
Läs mer i kommande nummer av TRAFIKFORUM som utkommer i augusit!