Halva SJ 3-flottan på plats
SJ har nått halvtid i övertagandet av det nya snabbtåget SJ 3000. 6 juli tog SJ:s projektledare Roger Nilsson över tåg 9 och 10 av de totalt 20 beställda snabbtågen från Bombardier.
Det nästa sista tåget, nummer 19, besiktigas av SJ i Hennigsdorf under vecka 28. Det allra sista tåget är egentligen det första.Låter det snurrigt?
– Tågsätt nummer 1 var något av en prototyp och har skickats tillbaka till Hennigsdorf för att byggas om till samma status som de senare tågen, säger Roger Nilsson.
Efter besiktningen i Tyskland körs varje nytt tågsätt till Västerås där rutinprovningar genomförs. Sedan går det in i övertagandefasen som innebär att tåget ska klara 25 000 kilometer i det närmaste prickfri körning. Efter testkörningen åtgärdas alla upptäckta avvikelser under en vecka innan SJ formellt övertar ansvaret. Mycket arbete återstår med andra ord för Bombardier och SJs besiktningspersonal.
– Målet är att SJ tagit över alla 20 tågsätt fram till årsskiftet, säger Roger Nilsson.
Den noggranna testkörningsperioden har lett till att de nya snabbtågen är mycket driftsäkra när de sätts i trafik. Det visar vårens driftstatistik där antalet stoppande fel var drastiskt få. Bortsett från en älgkrock har bara två stoppande fel rapporterats. Mest arbete har lagts ned på att få inredningsdetaljerna och bistron i den standard som SJ – och resenärerna – kräver.
– Introduktionen av det nya snabbtåget är nog en av de allra framgångsrikaste som SJ gjort, säger Roger Nilsson.
I februari sattes det nya snabbtåget i trafik på sträckan Stockholm-Sundsvall. I slutet av juli kommer SJ 3000 att göra sin premiärtur på sträckan Stockholm-Östersund. Tåget kommer efterhand att sättas in på flera sträckor i landet. Totalt utökas SJs fordonsflotta med 5 000 nya säten när alla tågen tagits i trafik.