Flertalet gillar nya lagen
I en debatt i Almedalen framkom att de flesta, dock inte Miljöpartiet, är mycket nöjda med nya kollektivtrafiklagen. Men det kommer ta tid innan effekterna slår igenom.
Catharina Elmsäter-Svärd inledde med en tillbakablick där hon redogjorde för var regeringen ville med den nya kollektivtrafiklagen och vad man tror om fortsättningen:
– Vi ville anpassa kollektivtrafikens villkor till den verklighet som råder i dagens Sverige. Folk bor och arbetar inte längre inom en och samma kommun, många passerar även länsgränser under arbetspendlingen, ja till och med riksgränser. Nu gäller det att vi också ser till att vi får en långsiktighet, att den nya ordningen får växa oavsett vilka politiska konstellationer som kommer att styra Sverige i framtiden. Tack för alla som bidragit så här långt, men attans, vi är inte på långa vägar klara.
– Det visar sig att folk är villiga betala om det motsvarar en behov. Nu är det öppet för linjetrafik, taxiföraren sitter nära passageraren och får alla impulser, vi har fått idéer men vi har inte fått starta linjetrafik tidigare. Nu startar taxibolag linjetrafik, sa Thomas Winskog , Taxiförbundet.
Johan Örjes , RKTM i Uppsala, inledde med att klaga på bussföretagen som inte tog upp trafiken mellan Uppsala och Arlanda trots att den låg öppen och väntade:
– Det är den enda sträckan i vårt län som verkligen helt säkert går att driva kommersiell trafik på, tyckte vi. Men det blev ingen positiv respons, tyvärr. Och att sedan Swedavia vill införa avgifter för busstrafiken har inte precis underlättat situationen för oss. Tydligen tar det mycket längre tid än vi trodde för att få igång en uppenbart möjlig kommersiell trafik.
– Det kommer att ta litet tid tills vi hittar formerna för det här. Jag skulle dock vilja tillbakavisa Johan Örjes kritik av oss i branschen, ni dribblade faktiskt bort er själva litet grand där och nu tycker jag du skyller ifrån dig för att det inte blev någon kommersiell trafik mellan Uppsala och Arlanda, kontrade Joakim Palmqvist , vd Swebus.
– Sex månader är en kort tid för att bedöma hur den nya kollektivtrafiklagen har fungerat. Vi är i färd med att komma ikapp, en reflektion om 14-dagarsregeln för tillträde för busstrafiken är att den regeln knappast gäller ny spårtrafik eftersom det är fullt på spåren. Dessutom har många tyvärr fokuserat på alla fel som de tycker sig se i det nya regelverket – vi borde alla tänka om och hitta lösningar i stället, målet är att få fler nöjda resenärer, glöm aldrig det, sa Erik Bech-Jansen , vd Arriva.
– Hela det här arbetet med kollektivtrafiken har kommit i tidsfönstret, kollektivtrafiken är ett allmänt samtalsämne i dag. Förr något som bara gällde ensamstående kvinnor, barn och gamla är i dag en självklarhet för allt. Det är fantastiskt att jobba i det här tidsfönstret för kollektivtrafiken, här är det bara att trampa till trampolien och hoppa. Jag har sett att tursitbussen Jump on Jump off i Stockholm används också som kommersiell kollektivtrafik av folk som anser att rutten ger dem den transport de vill ha, mycket intressant, sa Christer G Wennerholm , trafiklandstingsråd i Stockholm.
– Lösningarna på hur den nya kollektivtrafiken är organiserad numera är brokig, det ser ganska olika ut runt om i Sverige men det är en verklighet vi måste leva med. Se det som en möjlighet i stället för ett hinder. Det är dessutom så att nio av tio tycker att en satsning på kollektivtrafiken är bra för samhället, det visar på en otrolig uppgång i tilltro till just kollektivtrafiken vilket ger oss vind i seglen, sa Charlotte Wäreborn-Schultz , vd Svensk Kollektivtrafik.
Läs mer om debatten som tidvis var ganska het i nästa nummer av TRAFIKFORUM som utkommer i augusti!