Ljungskilebuss och Buss i Väst går skilda vägar
Samverkansbolaget Buss i Väst AB med huvudinriktning på att lämna anbud inom linjetrafiken främst i södra, västra och mellersta Sverige blir i dag ett delägarföretag mindre då Ljungskilebuss har valt att lämna efter 20 år tillsammans.
Buss i Väst AB bildades 1992 och Ljungskilebuss var med redan från starten men nu är alltså denna eran förbi då det sistnämnda valt att lämna av olika skäl. Det främsta är att företagens mål och strategier skiljer sig avsevärt. Affären innebär dock att Ljungskilebuss får behålla nuvarande avtal och kör således de sista två åren i Uddevalla kommun med option på ytterligare 3 år sammanlagt samt att Ljungskilebuss kvarstår som entreprenör vid de planerade tågstoppen i Västra Götalandsregionen .
- Båda parter är relativt nöjda med uppgörelsen och vi ser fram emot nya utmaningar, säger Ljungskilebuss vd Daniel Olsson.
Marie-Louise Bergqvist, vd i Buss i Väst, säger till TRAFIKFORUM/rt-forum att Ljungskilebuss och Buss i Väst gemensamt i god anda har avvecklat delägarskapet i Buss i Väst för Ljungskilebuss och att Buss i Väst verksamhet är inriktad på upphandlad linje- och skoltrafik från länshuvudman och kommuner, medan Ljungskilebuss huvudsakliga verksamhet är beställningstrafik.
- Buss i Väst har utvecklats kraftigt och positivt inom sitt huvudområde under åren och likaså Ljungskilebuss inom sitt huvudområde, säger hon. Därmed känns det naturligt att vi jobbar vidare var och en med verksamheterna.
Ljungskilebuss kvarstår med den linjetrafik som de i dag kör via Buss i Väst tills det att avtalen går ut.