23948sdkhjf

OS-trafiken stod pall

Londons kollektivtrafiksystem klarar påfrestningarna från de cirka 750000 OS-besökare som reser med tunnelbana, tåg och spårvagn. Det är en stor framgång för brittisk kollektivtrafik.
Kultur- och idrottsminister Jeremy Hunt konstaterar att Londontrafiken flyter ”utomordentligt väl” och tillägger: ”Den stora succén i London-OS så här långt är att transportsystemet fungerat så pass bra.”

Bombardier har levererat merparten av Londons tunnelbanevagnar och förortståg och ansvarar för underhåll av fler än 800 tåg i Londonområdet. De trafikeras av operatörerna C2C, London Overground, London Underground, Southern Rail, London and South Eastern Railway, First Capital Connect och London Tramlink. Särskilda reparationsteam och extra komponentlager finns på plats vid depåerna vilket gör att reparationstiderna kunnat kortas från i vissa fall flera veckor till ett par timmar. Driften övervakas av Bombardiers Olympic Operations Centre (OOC) som är bemannat dygnet runt under OS-veckorna.

Bombardier i Sverige spelar en viktig roll för kvalitet och driftsäkerhet i Londons tunnelbana. De energieffektiva driv- och styrsystemen har utvecklats och byggts i Västerås. Det mesta av Bombardiers konstruktions- och designkompetens inom tunnelbanor baseras också på de C20-vagnar som idag utgör stommen i Stockholms T-banenät. Det svenska teknikinnehållet omfattar, förutom driv- och styrsystemen, även miljörelaterad design och klimatanpassning. Bombardier började 2010 leverera 191 tunnelbanevagnar utrustade med luftkonditionering, något som dittills inte funnits i London.

Varje dag åker många miljoner människor runtom i världen med Bombardiers tunnelbanetåg, som bland annat trafikerar Boston, New York, Montreal, Toronto, Mexico City, London, Paris, Berlin, Stockholm, Delhi och Shanghai.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062