23948sdkhjf

Trassligt för ådalsbanan

Drygt ett år försenat körde det första tåget på nya Ådalsbanan i Västernorrland. Men något gick fel i signalsystemet och tåget blev en timme försenat rapporterar Ny Teknik.
1 augusti öppnades Ådalsbanan för trafik mer än ett år senare än planerat. Det som försenat trafikstarten är intrimningen av signalsystemet ERTMS som levererats av Bombardier. I TRAFIKFORUM har tidigare rapporterats om det nya signalsystemets känslighet: Tekniken bygger på att själva tågsättet har utrustning som samverkar med information från banan. Tågföraren får all information i sin bildskärm vid förarplatsen, inga blinkande ljus eller annat mekaniskt finns längre efter spåret. Om kontakten till systemdelen i tågsättet bryts stoppas tåget omedelbart. Det hände under en provtur som TRAFIKFORUM var med om på Västerdalsbanan med ett annat ERTMS-system för lågtrafikerade banor.

När tåget på Ådalsbanan skulle göra sin premiärtur 1 augusti gick det inte att få någon klarsignal om en huruvida en spårväxel låg rätt straxt norr om Timrå. Tåget stoppades. Men växeln var i rätt läge vilket fick konstateras manuellt – om felet ligger i växeln eller i ERTMS är dock ännu outrett. Enligt Trafikverkets tekniker kan ett åsknedslag ha gjort så att en säkring gick, men det ska egentligen signalsystemet klara.

Rt-forum och TRAFIKFORUM kommer att följa hur det går med det nya omdiskuterade signalsystemet på såväl Ådalsbanan som på alla andra banor där det har införts.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.079