23948sdkhjf

SJ 3 till fler orter i Sverige

Nu sätts SJ:s nya snabbtåg SJ 3000 in i trafik även till och från Jönköping och Uddevalla. Premiärturen till Stockholm är planerad till måndag morgon 13 augusti.
SJ:s nya snabbtåg SJ 3000, byggd på Bombardiers Regina-tåg, är specialanpassat för trafik på medellånga sträckor. I februari sattes de första tågen i trafik på linjen Stockholm-Sundsvall, för några veckor sedan även på sträckan Östersund-Stockholm. SJ har nu fått totalt tio av de beställda snabbtågen levererade från Bombardier och kan därmed trafiksätta tåget till ytterligare fler orter.

SJ 3000 kommer från och med måndag att trafikera Uddevalla-Stockholm med en morgontur mot Stockholm klockan 05.40 och en eftermiddagstur från Stockholm till Uddevalla (16.36 från Stockholm) samt en morgontur Jönköping-Stockholm (06.00) och en eftermiddagstur från Stockholm till Jönköping (17.16 från Stockholm). Det nya snabbtåget ersätter därmed SJ 2000, mer känt under det tidigare namnet X 2000, på dessa sträckor.

SJ 3000 är enligt SJ själva den bäst anpassade tågtypen för de sträckor där det sätts i trafik. Snabb acceleration och inbromsning ger snabb restid även på sträckor med enkelspår och många stopp. Till skillnad mot SJ 2000 kan dock vagnarna inte luta i kurvorna vilket gör att det inte kan köra lika snabbt som detta på kurviga spår. Det försöker SJ ta igen med den betydligt bättre accelerationsförmågan som finns hos alla Regina-tåg.

– Vårt nya snabbtåg har fungerat väldigt bra sedan trafiksättningen och det har tagits emot väl av våra resenärer, säger SJ:s vd Jan Olson .

Totalt har SJ beställt 20 stycken snabbtågssätt med plats för 245 passagerare i varje för sammanlagt drygt 2 miljarder kronor. Totalt tillför det nya snabbtåget 5000 extra stolar i SJ:s tågflotta. SJ 3000 har en topphastighet på 200 kilometer i timmen som är den högsta hastighet som Trafikverket tillåter på det svenska järnvägsnätet. Men av tidigare nämnda skäl kan den farten inte alltid utnyttas på de svenska spåren.

Det nya tåget är Sveriges miljövänligaste, enligt SJ. Materialen i tåget är återvinningsbara och framtagna efter de senaste miljökraven. I varje tågvagn finns återvinningsstationer för källsortering. Tåget drar minimalt med energi och återmatar dessutom mer än 12 procent av den använda energin till elnätet (vid inbromsning förs överskottsenergin tillbaka i elsystemet). LED-belysning ombord minskar elförbrukningen.

En av de största förbättringarna för resenärerna är informations- och underhållningssystemet ombord, där resenärerna kan få den senaste trafikinformationen via displayer i vestibulerna eller i sina medhavda laptops. Underhållningssystemet innehåller mer än 300 filmer att välja på under resan. Den nya bistron är byggd för att resenärerna lätt ska kunna se varusortimentet och minska riskerna för köbildning. Designen har inspirerats av en modern bar i Barcelona.

På SJ 3000 finns en centralt placerad rullstolslyft i markplan. Den lyfter och snurrar runt rullstolen med en enkel knapptryckning. Det innebär att den rullstolsburne kan sköta ombordstigningen helt själv. Vestibulerna i de nya tågen är betydligt rymligare än i övriga SJ-tåg. Även gångarna är bredare och salongen har konstruerats för att kunna förankra två rullstolar/permobiler. Ytterligare en anpassn­ing för funktionshindrade är extrabreda toaletter med svängrum för rullstol. Anpassade spotlights i taken ger ett bättre ljus för synskadade, liksom punktskrift på stolarna.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078