Rosigt Arrivaövertag i Stockholm
21 augusti delade bland andra Ragna Forslund, tf vd på SL och Arrivas vd Erik Bech-Jansen ut över 15000 rosor till Stockholm buss- och tågresenärer för att fira Arrivas trafikkontrakt.
– Med ökad punktlighet och ett mer personligt anpassat resande vill vi, tillsammans med SL, skapa världens bästa kollektivtrafik. Målet är att öka tåg- och bussresandet i Stockholm, säger Erik Bech-Jansen , vd på Arriva.
Efter en högtidlig bandklippningsceremoni tidigt i morse rullade de första bussarna och tågen ut från Arrivas depåer runt om i Stockholm. En nyhet i det nya kollektivtrafikkontraktet är att Arriva som operatör får stora möjligheter att själv planera trafiken och utbudet utifrån resenärernas behov och önskemål.
– Syftet med roskampanjen är, förutom att uppmärksamma trafikstarten, att få in Stockholmarnas synpunkter och förslag på hur resandet kan göras bekvämare, säkrare och mer attraktivt, säger Erik Bech-Jansen som själv var med och delade ut rosor och pratade med resenärerna på Brommaplan i morse.
Mer konkret märks förändringen inte bara i chaufförernas nya uniformer utan bland annat också i de nya miljövänliga bussar som kommer att höja komforten för passagerarna och bidra till en bekvämare busstur. Resenärernas bästa idé belönas med ett SL Access-kort som gäller ända till 2020.
FAKTA/Arriva i SL-trafiken
*Samtliga kontrakt utom Lidingöbanan gäller till 2020, med möjlighet till ytterligare 4 års förlängning. På Lidingö tar Arriva över driften till dess banan stängs för upprustning 2013.
*Det nya kollektivtrafikkontraktet, även kallat E20, omfattar: cirka 61 miljoner resenärer och omkring 4600 avgångar per år; 255 bussar, varav 160 nytillverkade; 86 tåg samt 1100 nya medarbetare.
*Arrivas bussar trafikerar sedan 2009 Ekerö, Sigtuna, Märsta, Upplands Väsby och Vallentuna. I januari 2013 tar Arriva även över driften av Roslagsbanan och bussar i Norrort.