23948sdkhjf

Fler dör på T-banespåren

Stockholms tunnelbana har de senaste åren fått allt större problem med personer som ger sig ner på spåren – nu kräver facket inglasade spår, rapporterar SvD.
Ungefär ett 60-tal personer tar årligen livet av sig genom att ställa sig framför ett tåg någon stans i Sverige – något som Trafikverket försökt motverka med olika åtgärder. Den dystra statistiken innefattar dock inte Stockholms tunnelbana och sedan länge har SL valt att mörklägga det känsliga ämnet. Och självmordsantalet är därför fortfarande okänt.

Men nu har facket reagerat och plockat fram den övriga svarta statistiken från Stockholms tunnelbana, siffror som dock handlar personer som av andra anledningar än självmordsförsök givit sig ut tunnelbanespåren. 252 fall rapporterades under förra året och hittills i år hela 310 fall. Vid 10 procent av dessa incidenter blev följden en olycka eller att det var mycket nära att en olycka inträffade. Ökningen av tillbud hänger samman med att resenärerna blir allt fler. Under perioden 2007-2011 har antalet resenärer ökat med 39 000.

Att som tunneltågförare uppleva att folk finns på spåren innebär en mycket svår chock. Ibland blir följden långtidssjukskrivning. Fackföreningen Seko vill därför verka för att något radikalt görs för att i möjligaste mån förhindra att personer av en den ena eller en den andra anledningen hamnar på spåren.

När facket jämför Stockholms tunnelbana med en av världens största tunnelbanesystem, det i London, så sticker Stockholm ut: Mellan åren 201o och 2011 hade Stockholm 994 spårbeträdelser, i London stannade siffran på 152. Dock var dödsfallen betydligt fler i London än i Stockholm bör man påpeka.

Seko vill att de största stationerna i Stockholms tunnelbana ska förses med så kallade plattformsdörrar. En teknik som finns på många håll runt om i världen, bland annat i MTR:s hemmahamn Hongkong och i Köpenhamn.

SL som tidigare varit avvisande till plattformsdörran har nu ändrat postion: Eftersom vagnparken snart kommer att vara den samma så går det att införa plattformsdörrar inom en icke allt för avlägsen framtid, säger SL:s säkerhetsdirektör Lars H Ericsson till SvD.

Men politiskt stöd saknas för en framtida inglasning av ens de allra mest strategiska stationerna i Stockholms tunnelbana. Förutom Miljöpartier ställer sig samtliga andra partier avvaktande eller negativa till förslaget, framför allt för att förslaget både är kostsamt och inte tillräckligt utrett.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062