23948sdkhjf

Stort mörkertal med cykelolyckor

Ungefär 20 procent av svenskarna cyklar till jobbet. Oftast går det bra, men olyckorna är många och mörkertalet stort, enligt forskaren Maria Kraft som uttalar sig i tidningen Motorföraren. 
– Vi vet att det inträffar sex till sju gånger fler cykelolyckor än vad polisen rapporterar. I själva verket orsakar cykelolyckorna fler trafikskador än bilar! Det hävdar forskaren Maria Krafft i nya numret av tidningen Motorföraren.

Den stora mängden olyckor bland cyklisterna blir samtidigt huvudnumret i årets Tylösandsseminarium, som hålls den 3-5 september med MHF som huvudarrangör. Var femte svensk tar cykeln till jobbet. För att möta den stora trafikökningen med tvåhjulingar byggs både ”motorvägar” och parkeringshus för cyklar, berättar Motorföraren i nya numret.

– Eftersom cyklister är oskyddade trafikanter är det lätt att skadas i samband med olycko. Det är därför vi har lagt huvudfokus på dessa växande trafikantgrupper när forskare, myndighetsfolk och trafikexperter möts i Tylösand nästa veckar, säger MHF:s Arne Winerdal .

I Danmark har man större vana när det gäller att hantera cyklister smidigt och säkert. Bara i Köpenhamns centrum väller 35 000 cyklister fram varje dag utan att det blir kaos. Helle Søholt framträder i Tylösandsseminariet och berättar om hur danskarna bär sig åt för att cyklister och bilister klarar av att leva sida vid sida i trafiken.

I Tylösand – och i senaste numret av Motorföraren – berättar regeringens egen cykelutredare Kent Johansson om hur svensk trafikplanering kommer att förändras de kommande åren:

– Ett sammanhängande cykelvägsnät måste vara en självklarhet i städernas trafikplanering, säger Kent Johansson, som till vardags är EU-parlamentariker.

Anna Hedenmo från Sveriges Television kommer att hålla ihop årets Tylösandsseminarium, som arrangerats i obruten följd ända sedan 1957 med MHF som arrangör.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063