Nytt signalsystem i Kiruna
Trafikverket har nu invigt den nya järnvägen runt Kiruna, som är ett viktigt steg i stadens framtida utveckling. Och med det ett nytt högeffektivt signalsystem.
Bombardier är även engagerat i ett annat viktigt projekt i Kiruna. Arbetet med signalsystemet till LKAB:s nya huvudnivå KUJ 1365 går in i en intensiv fas med planerad leverans våren 2013. I den nya huvudnivån installeras INTERFLO 150, ett helautomatiskt signalerings- och övervakningssystem för gruvjärnvägen. Systemet är en vidareutveckling av det projekt som togs i drift 2004 i El Teniente-gruvan i Chile, en av världens största underjordsgruvor. Bombardiers system för underjordsgruvor är världsledande tack vare kombinationen av kärnkompetens inom järnvägssignalering och logistikflöden.
– Vi gratulerar Trafikverket, LKAB och Kiruna till den nya järnvägen som är ett ytterligare bevis på den starka framtidstro som kännetecknar Malmfälten, säger Thomas Bimer , regionchef, Bombardier Rail Control Solutions.
Bombardier spelar också en viktig roll i själva järnvägstrafiken på Malmbanan. Tunga laster från LKAB:s gruvor ombesörjs av världens starkaste lok, IORE, som kan dra malmtåg på över 8 000 ton i 60 km/tim i alla väderleksförhållanden. Vintertester av nya tåg, exempelvis senast SJ:s snabbtåg SJ 3000, sker även de på Malmbanan.
– LKAB:s fortsatta utveckling är mycket viktig för regionen och för Sverige och vi på Bombardier är glada att kunna medverka i det arbetet, säger Klas Wåhlberg , vd, Bombardier Transportation Sweden.