Värmlandstrafik studerar BRT
Värmlandstrafiks styrelse åker på sin årliga planeringskonferens och studieresa 5 september, kostnad 260 000 kronor. Denna gång är franska Nantes resmålet, en stad med BRT i drift.
En gång per mandatperiod gör styrelsen en studieresa utomlands. Syftet är att studera trafiklösningar och system i andra europeiska länder. Det fanns också med i planerna för projektet FullKoll från början.
I år äger planeringskonferensen rum den 5 september. Där deltar styrelseledamöterna och företagsledningen. På den tänkta dagordningen står bland annat ekonomisk prognos och bedömning 2012-2015, priser och produkter, tågfrågor, upphandling av ny busstrafik och trafikledningens organisation i framtiden.
Dagen därpå flyger styrelsen samt vd och styrgruppen för projektet FullKoll till Nantes i Frankrike. I Frankrike kommer man att göra studiebesök, först i Lorient den 6 september och sedan i Nantes den 7 september, innan hemresan sker på kvällen och natten.
I Lorient kommer att man att studera avancerade busstrafiklösningar för mindre orter. Bland annat så kallade virtuella bussgator och runda korsningar, det viss läga cirkulationsplatser där bussarna kör rakt igenom rondellerna. I Nantes är det den avancerade helhetslösningen BusWay man ska titta på. Bussar som går likt spårvagnar men utan räls.
Värmlandstrafiks kostnader för planeringskonferensen och studieresan är cirka 110000 kronor. Resten av totalkostnaden 260000 kronor betalas av projektet FullKoll och deltagande intressenter i det projektet. Ett infrastrukturprojekt som drivs av Värmlandstrafik tillsammans med Trafikverket och Region Värmland. Projektet delfinansieras av EU och kommer att ha omsatt drygt 50 miljoner kronor under perioden 2009-2012, inklusive kommunal medfinansiering. FullKoll ska öka möjligheterna till effektiv arbetspendling genom kortare restider och därmed bidra till ökad konkurrenskraft och utveckling av näringslivet i Värmlands län.