23948sdkhjf

VTI: Sömnig förare fortsätter köra

Hur lastbilsförare motverkar sömnighet i sin dagliga arbetssituation, utreds i en VTI-rapport. Sömnighet är en starkt bidragande faktor vid trafikolyckor vilket givetvis även gäller bussförare.
Tidigare forskning har visat att sömnighet hos förare är närvarande i 16–23 procent av alla bilolyckor. Inom flyg- och järnvägsdomänen har en metod, med en stark influens från human factors-området, kallad Fatigue risk management (FRM) använts för att undersöka hur sociala och organisatoriska faktorer påverkar personalens sömnighetsnivå.

Resultaten visar att lastbilsförare i sitt arbete möter en stor mängd trötthetsbidragande faktorer, som kan härledas både till organisatoriska faktorer och individuellt beteende. Möjliga sätt att motverka sömnighet bland lastbilsförare, riktade mot både individen och organisationen, föreslås i rapporten.

Rapporten är en masteruppsats skriven av Joel Johansson som gjorde sitt examensjobb på VTI. Uppsatsen Why does a sleepy driver continue to drive? A qualitative study of the factors contributing to sleepiness in truck drivers' work environment. blev utsedd till bästa examensuppsats av Sveriges Åkeriföretag som anordnar den årliga pristävlingen på temat godstransport på väg . Även om VTI-forskaren studerat lastbilsförare är resultatet mycket viktigt också för bussförare, speciellt inom region- och expressbusstrafiken.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078