23948sdkhjf

Enbart miljötaxi på Bromma

Bromma flygplats tillåter från och med september enbart miljötaxi. Men intresseorganisationen Gröna Bilister tycker inte att åtgärden är tillräcklig – de vill att bästa miljötaxibilarna ska gynnas.
Gröna Bilister är positiva, men besvikna på att det inte görs någon skillnad mellan olika typer av miljöbilar, och att det är oklart om den kommande skärpningen av miljöbilsdefinitionen införs eller inte.

– En taxibil kör cirka 10 000 mil per år, som sju vanliga bilar. Därför är det viktigt att de är snabba att ställa om i grön riktning, och här spelar landets större flygplatser en viktig roll. Arlandas miljökrav på taxi är ett lysande exempel, säger Mattias Goldmann , talesperson för Gröna Bilister.

Bromma flygplats godkänner från och med nu enbart miljötaxi, utifrån dagens miljöbilsdefinition. Gröna Bilister är positiva till det, men tycker Swedavia borde ha gått längre.

– Att enbart kräva miljötaxi är nästan meningslöst, eftersom de allra flesta taxi är miljöbilar redan – Bromma hade redan innan kravet 94% miljötaxi. Därför är det ledsamt att man inte följt Arlandas exempel och särskilt premierar de bästa fordonen, på el och biogas, säger Mattias Goldmann.

Gröna Bilister betonar också vikten av att taxi får långsiktiga spelregler, så bolag, åkare och chaufförer vet vad som gäller framgent.

- Den första januari planerar regeringen att skärpa miljöbilsdefinitionen, och slänga ut en lång rad dieslar som är populära som taxi men med nöd och näppe klarar dagens krav. Swedavia har inte bestämt om de inför de kommande reglerna, eller ensamma ska hålla fast vid de gamla reglerna. Det är rimligt att branschen får besked om det, och vår självklara rekommendation är att anamma den nya definitionen, säger Mattias Goldmann.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062