23948sdkhjf

Varning för körförbud

I augusti fanns totalt 6,4 miljoner personbilar och lätta transportfordon i trafik i Sverige. En miljon av dessa ägs av olika juridiska personer av vilka 13000 har körförbud. Det visar siffror från Ynnor.
Totalt hade 130 000 privatbilar och 13 000 av företagsbilarna i Sverige körförbud. Det visar nya körförbudsrapporter som tjänstebilskonsulten Ynnor har tagit fram. En bil kan få körförbud på grund av obetald skatt, att det är slitet och trafikfarligt eller inte har besiktats i tid.

Vid utebliven besiktning får bilen automatiskt körförbud (så kallat inträtt körförbud). Fordonet får då bara köras kortast lämpliga väg till en verkstad för reparation och till kontrollbesiktning. Sedan besiktningsmonopolet avskaffades kallas inte längre bilar till besiktning och det är lättare att missa. Särskilt problematiskt blir det i stora organisationer med många fordon. Polisen kontrollerar ofta bilar i trafiken för körförbud. Förseelsen innebär böter på 1 500 kronor. Dessutom riskerar man att få sänkt ersättning från försäkringsbolaget vid en skada eller olycka.

– Det är inte direkt frågan om något högmålsbrott. Det är absolut mänskligt att fela och sådant händer. Men ett körförbud är ett körförbud och då får bilen inte köras. Så enkelt är det, säger Stefan Lindahl , ställföreträdande gruppchef på trafikpolisen i Stockholm City till Tjänstebilsfakta.

En förare av en tjänstebil får inte automatiskt böter om bilen har körförbud. För det måste det finnas uppsåt och vara ställt utom allt rimligt tvivel att föraren inte kände till körförbudet. Det är svårt för polisen att bevisa plats. Då kan polisen i stället utfärda en ordningsbot som ställs till ägaren.
Rikspolisstyrelsen står som ägare till alla polismyndigheternas 4 900 fordon. Totalt hade 30 av dessa körförbud den 31 augusti, visar Tjänstebilsfaktas granskning med hjälp av Ynnors körförbudsrapporter. Flera av dessa var sådana som har tagits i beslag, andra används inte i väntan på försäljning eller av andra orsaker, och några tillhör Polismuseet och körs inte för närvarande.

Enstaka bilar har besiktats efter körningen gjordes per den 31 augusti, men de hade då varit i trafik (därmed inte säkert att bilen faktiskt kördes) som längst tio månader. Rikskriminalen har tre bilar i trafik med missad besiktningsdag. Avdelningen Polisteknik har en. Rikspolisstyrelsen hade två bilar med körförbud, en Toyota Prius och en Saab 9-3.

– Jag kan inte säga vad det är för bilar. Ibland blir bilar felregistrerade på vårt organisationsnummer centralt om någon inte känner till filialnumret och de får jag ägna mig åt att städa, säger Håkan Lindgren , fordonsansvarig på Rikspolisstyrelsen.

En av polisens bilar i listan, XKW653 tillhörande Kronobergspolisen, med sista besiktningsdag den 31 maj, besiktades i april, men Bilprovningen hade problem med datorerna just då och protokollet hamnade inte i systemet. Det delade ansvaret för ”juridiska bilar” gör saken komplicerad.

– Det finns en stor kunskapslucka omkring körförbud i företagen och det är inte reglerat i avtal med förarna kring ansvaret för besiktningen. Riskerna är betydande. Det vilar ett större ansvar på företagen när det gäller pool-, service- och bruksbilar, och ett större ansvar på föraren när det gäller mer personligt brukade bilar som förmåns-, tjänste- och personalbilar, säger Ronny Svensson , vd på tjänstebilskonsulten Ynnor.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.469