23948sdkhjf

Fiktion ska locka besökare

Att filmens och böckernas värld lockar besökare till verkliga världen är ingen ny företeelse. Fiktionsturismen växer allt mer, och dess effekter för en destination blir allt viktigare.
På konferensen Mixed Reality Scandinavia får besökare från Sverige och övriga Europa lära sig hur en destination bäst kan dra nytta av fiktionsturismen. Mixed Reality Scandinavia, konferens om destinationsutveckling genom fiktionsturism, arrangeras den 13-14 september för fjärde året i rad på Ystad Saltsjöbad.

Bland talarna på årets konferens finns: Daniela Kirchner, Film London, som tillsammans med Ystad och sex andra europeiska regioner medverkar i filmturismprojektet Euroscreen. Ulrika Hallesius, VisitSweden, om filmens betydelse för Sverige internationellt. Tim Cornwell, skotsk mediejournalist, om sin bild av fiktionsturism och hur man skapar filmturistiska aktiviteter kring Disney Pixars animerade film Brave (Modig på svenska). Nina Sekund från Film i Väst och Pernilla Warberg, projektledare för Fjällbackaprojektet, destinationsutvecklingen kring böckerna av Camilla Läckberg.

– Mixed Reality Scandinavia ger en unik chans för deltagarna att fördjupa sig i de fantastiska möjligheter som finns inom denna ständigt växande del av besöksnäringen. Att delta i konferensen förstärker förståelsen kring begreppet fiktionsturism samt inspirerar till utveckling av idéer och produkter inom den egna organisationen, kommunen och regionen, säger Mikael Svensson på Oresund Film Commission.

Oresund Film Commission är tillsammans med Ystad & Österlen, Tourism in Skåne, Film i Skåne och Media Evolution arrangörer av konferensen. En konferens som i år är tänkt att bli starten för en större satsning på fiktionsturism. En satsning som arrangörerna vill göra tillsammans med fler aktörer i Skåne och Skandinavien.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.094