23948sdkhjf

Tungt för Skånetrafiken

Busslinjer läggs ner, tågavgångar dras in och hundratals anställda har varlats om uppsägning – det blir effekterna av Skånetrafikens sparpaket rapporterar SVT.
Skånetrafiken har haft en rad motgångar under det senaste året. I våras kom det fram att verksamheten hade ett budgetunderskott om 110 miljoner kronor – trots det redan då genomförda sparpaketet. Och nya svårigheter stundar: kommande upphandling av Øresundståg uppges kosta 150 miljoner kronor mer per år än vad Skånetrafiken betalar i dag.

Allra hårdast slår Skånetrafikens nedskärningar på just Øresundstågen redan i dag. Operatören Veolia har sagt upp ett 60-tal anställda, men tågtrafiken är oförändrad vilket innebär färre anställda per tåg. Det som spökar här är den kostsamma avvecklingen av DSB First som misslyckades med trafiken. Skånetrafiken fick extra regionbidrag om 130 miljoner kronor för att klara avvecklingen av det konkurshotade DSB First, men de pengarna täckte inte kostnaderna, enligt Skånetrafikens trafikdirektör Henrik Dagnäs som anser att det skulle ha behövts uppåt 200 miljoner kronor.

Dessvärre är det inte bara kostnaderna som tokökat, samtidigt har intäkterna dalat och är på en nivå som ligger långt under vad man räknat med enligt budgeten. Kontantstoppet innebar mindre kontanter in till Skånetrafiken, intäktstappet för det uppskattas till minus 30 miljoner kronor.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078