Ljust för Jernhusen
Delårsrapporten januari-september 2012 för Jernhusen visar på en ljus framtid för järnvägen – trots att rörelseresultatet backade. Fastighetsintäkterna gick samtidigt uppåt.
– I höstens infrastrukturproposition ligger en stor satsning på järnväg. Jernhusen gläds åt förslaget och ser stora fördelar för hela branschen. Bättre förutsättningar för välfungerande person- och godstrafik på järnväg innebär att transporter kan ske både snabbare och på mer hållbart sätt, säger Jernhusens vd Kerstin Gillsbro . Hon fortsätter:
– Det lägre rörelseresultatet var förväntat då vi fortsätter att satsa på nya affärer och får ökade kostnader i samband med det. Att nettouthyrningen är negativ beror till stor del på att SJ flyttar sitt kontor från Stockholms Centralstation i början av 2013. Utflyttningen ger oss tillfälle att under nästa år utveckla ett ännu bättre erbjudande i Stockholms mest centrala läge. Köpeskillingen från försäljningen av Kungsbrohuset investerar vi i förbättrad infrastruktur, inte minst Station Stockholm City som blir ny pendeltågsstation när Citybanan öppnar 2017. Vi satsar också på att bygga ut och modernisera Stockholm Årsta Kombiterminal, liksom på att utöka och förbättra vårt innehav av underhållsdepåer. Jernhusens största bidrag till ett hållbart samhälle är att öka andelen gods- och persontrafik på järnväg. Det är samtidigt viktigt att vi når våra lönsamhetsmål så att vi kan investera i fler, liknande projekt.
FAKTA/Viktiga händelser under perioden
Fastighetsintäkterna uppgick till 845 (804) miljoner kronor, en ökning med fem procent, främst på grund av färdigställda fastigheter.Rörelseresultatet uppgick till 343 (364) miljoner kronor, en minskning med sex procent, till följd av ökade satsningar på nya affärer.Värdeförändringar uppgick till 151 (-167) miljoner kronor, varav värdeförändringar på fastigheter uppgick till 189 (24) MSEK.Periodens resultat efter skatt uppgick till 503 (64) miljoner kronor, vilket påverkats av en positiv skatteeffekt vid avyttringen av Kungsbrohuset om 159 miljoner kronor.Investeringar i fastigheter uppgick till 726 (767) miljoner kronor, varav den enskilt största genomfördes på Stockholms Centralstation.Fastighetsförsäljningar uppgick till 2 121 (4) miljoner kronor, vilket helt domineras av avyttringen av Kungsbrohuset.Marknadsvärdet på fastigheterna uppgick till 9 631 miljoner kronor, en minskning med 1 198 miljoner kronor, vilket främst förklaras av avyttringen av Kungsbrohuset.I juli förvärvade Jernhusen en strategiskt viktig underhållsdepå i Gävle för gods- och motorvagnsunderhåll.