Trådbussorder för Scania
Scania har fått beställning på chassimoduler till en vagnpark på 101 trådbussar som ska gå i trafik hos transportbolaget Ambiental Trans i megastaden São Paulo.
– Ordern från Ambiental Trans är ett svar på myndigheternas kontinuerliga arbete med att uppdatera vagnparken för att minska utsläppen. En trådbussprototyp från Scania, som körs av en annan operatör i São Paulo, visar att konceptet fungerar. Diskussionerna fortsätter med denna operatör om en utökad order, säger Wilson Pereira som är ansvarig för Scanias bussförsäljning i Brasilien. Han forrtsätter:
– Trådbussens konstruktion utgår från en 15-meters treaxlig lågentrébuss med hydrauliskt styrd stödaxel bakom drivaxeln. Det är en perfekt kombination för städer där det är trångt på gatorna och manövrerbarheten är avgörande.
– Bussen har plats för hela 96 passagerare, jämfört med 80 för en konventionell tvåaxlig stadsbuss. Det är nästan lika många som en 18-meters ledbuss, men med enklare teknik. Samarbetet med myndigheterna för att snabbt förbättra kommunikationerna och minska utsläppen är stimulerande för alla parter.
Trådbussen har en elmotor från WEG med hög prestanda. Den kräver ingen växellåda och driver hjulen via en kardanaxel kopplad till drivaxeln. Karossen byggs av Caio och integreringen av eldriften görs av specialisten Electra. I kupan på taket finns en uppsättning reservbatterier som ger en räckvidd på 3-5 kilometer, för att exempelvis klara störningar i strömtillförseln eller omdirigeringar av trafiken.
Kollektivtrafiken i megastaden São Paulo sköts av 17 000 bussar. Miljöproblem gör att intresset för trådbussar ökar och vagnparken på för närvarande 400 fordon växer snabbt. De flesta busslinjer drivs på licens under överinseende av ett kommunalt bolag som ansvarar för planering och drift av kollektivtrafiken. Operatörerna använder ett gemensamt biljettsystem, vilket förenklar omstigning och ger snabba passagerarflöden vid hållplatser och stationer.
Bussystem med särskilda bussfiler blir allt vanligare i länder som utvecklas snabbt, såsom Brasilien. Spårtrafik tar alltför lång tid att anlägga för att lösa den akuta trängseln. Även kostnaden talar för trådbussystem, som bara är omkring två till tre gånger så dyra att anlägga som dieselbussystem, jämfört med fem till tio gånger för spårbundna system.
Scanias erfarenhet av trådbussar sträcker sig tillbaka till 1980-talet i Brasilien och ända till åren efter andra världskriget i Stockholm. Där rullade många trådbussar baserade på fordon från Scania-Vabis fram till omläggningen till högertrafik 1967, då samtliga spårvagnar och trådbussar i innerstaden ersattes av dieselbussar.