Mobilsucce för Stena Line
Smartphones och surfplattor blir allt vanligare. I dagsläget kommer närmare 20 procent av Stena Lines besökare online från mobila enheter som bokat för 10 miljoner kronor.
Sedan 1998 har Stena Lines kunder kunnat boka sina resor på webben och i dagsläget bokas 60 procent av resorna online. I takt med att smartphones och surfplattor ökat, har antalet besökare på Stena Lines globala webbsidor som kommer från från mobila enheter gjort detsamma, och står idag för närmare 20 procent. En siffra som väntas öka. Med det som bakgrund lanserade Stena Line i mars en mobilversion av samtliga webbsidor inklusive en mobilanpassad bokningsdialog och en app för Android. På drygt sex månader har man nått tio miljoner i försäljning i dessa kanaler. I slutet av oktober lanserades även en app för Apple på samtliga marknader.
– Majoriteten av våra bokningar sker online och mobila enheter ökar snabbt i betydelse som säljkanal, därför är det viktigt att vi finns där våra kunder finns – med en enkel och smidig bokningsfunktion som är tillgänglig oavsett vilken apparat du använder, säger Anders Hellberg , Group Online Manager på Stena Line.
Såväl mobilversionen av Stena Lines webbsida som apparna för Android och Apple ger kunderna möjlighet att enklare boka sina resor, hitta tidtabeller och avgångstider och ta del av erbjudanden. I apparna finns även vägbeskrivning till Stena Lines färjelägen med hjälp av GPS. Nästa steg i Stena Lines mobila utveckling är att ge kunderna möjligheten att administrera sina bokningar, exempelvis för att scanna biljetten vid incheckning eller att ändra avresedatum.