Många gillar Waxholmsbolaget
Waxholmsbolaget i Stockholms län har deltagit i undersökningen Varumärkesbarometern i tidningen Metro med mycket goda resultat. Fyra av tio gillar rederiet.
I år var det första gången som Waxholmsbolaget deltog i den årliga undersökningen Varumärkesbarometern. Undersökningen publicerades i Stockholmstidningen Metro i oktober och totalt svarade 1394 personer. Av dem kände hela 993 personer igen Waxholmsbolagets logga och förknippade bolaget med rätt bransch. Båttrafik, färjetrafik och transport till sjöss var några av de svar majoriteten av undersökningens deltagare angav i samband med Waxholmsbolagets logga.
En klar majoritet av de svarande som uppgav att de kände till Waxholmsbolaget lämnade också positiva omdömen om bolaget. Av de fördefinierade alternativen var det vanligast att man angav God service följt av Prisvärd , Hög kvalité och Bra sortiment . Nära 75 procent av de 993 personer som kände till Waxholmsbolaget valde något av dessa alternativ.
– Vi är väldigt nöjda med de positiva omdömen som undersökningen visar att våra resenärer ger oss. Det är en indikation på att vårt kontinuerliga arbete med att erbjuda attraktiv och prisvärd kollektivtrafik i skärgården fungerar, säger Jan Ulinder , tillförordnad trafikchef på Waxholmsbolaget.
Vanligast är att man använder Waxholmsbolagets tjänster Ibland . Det alternativet har nästan 57 procent av de svarande angett. Totalt har 85 procent av de som känner igen Waxholmsbolagets varumärke svarat att de använder bolagets tjänster i någon utsträckning, eller kan tänka sig att göra det.
Störst var kännedomen om bolaget bland kvinnor mellan 25-35 år med en inkomst på mindre än 200 000 kronor. De flesta som känner till Waxholmsbolaget bor i Stockholms innerstad och i de södra kranskommunerna. Undersökningen är genomförd av företaget Svenska Marknadsundersökningar AB.