KR Trafik vill slippa trafikavtal
På grund av stora lönsamhetsproblem med busstrafiken i Hälsingland vill KR Trafik slippa från sitt miljardavtal för trafiken åt X-trafik, rapporterar Upphandling24 och Östersunds-Posten.
Den nya trafiken handlar om totalt 41 nya bussar som ska rulla för X-trafik. Hälften av bussarna körs dock inte av KR Trafik, de rattas i stället av underentreprenörer: VS Perssons kör i Sandviken och Nettbuss kör Stadsbussarna i Gävle.
All den nya trafiken som KR Trafik har ansvaret för gäller Gästrikland. Men nu vill alltså samma bussbolag slippa det gällande miljardavtalet som de har för all busstrafik i Hälsingland, norra delen av Gävleborgs län. Avtalet där trädde i kraft i juni 2011 och gäller ända till 2021 – värdet är omkring en miljard kronor.
Men så länge vill KR Trafik inte köra i Hälsningland, helst skulle bolaget vilja bli löst från avtalet omgående. Förhandlingar om uppsägning i förtid pågår och orsaken är att busstrafiken i Hälsingland dras med stora ekonomiska problem. Verksamheten kostar miljonbelopp årligen för KR Trafik och så kan det inte fortsätta, då skulle hala bolagets verksamhet drabbas, uppger bolagets vd Linda Sahlén. Marginalerna i bussbranschen är mycket små och därför kan mycket små kostnadsökningar resultera i förlust. Alla försök som gjorts för att vänta den negativa trenden i Hälsingland har misslyckats, enligt Linda Sahlén.
Den summa som KR Trafik vann trafiken i Hälsingland på är 128,5 miljoner kronor år. Konkurrenten Sambus ville ha 145 miljoner kronor för samma trafik. För KR Trafiks del berörs 200 anställda om de lyckas bli av med Hälsingekontraktet.