Hackathon för kollektivtrafiken
Ny teknik möter vardag i kollektivtrafiken när årets upplaga av Travelhack går av stapeln på Färgfabriken i Stockholm den 16-17 mars - hackandet pågår 24 timmar i sträck.
– Travelhack handlar om att ge Sveriges bästa utvecklare en plattform för att bidra till utvecklingen av kollektivtrafiken och förbättra för resenärerna. I en rad olika branscher har vi sett hur öppen data är en grund för innovation och utveckling. Det kan vi nu överföra till kollektivtrafiken, säger Robert Fromell , webbstrateg på SL.
Till sin hjälp har utvecklarna Trafiklab, en plattform för öppen trafikdata, ett stimulerande tävlingsupplägg, ett exklusivt finalevent och en mängd API:er från olika branscher. Dessutom får det lag som vinner årets upplaga av Travelhack en resa för hela laget till Disrupt San Fransciso, ett av världens främsta hackathons.
– Travelhack 2013 ärett bra exempel på att kollektivtrafikbranschen menar allvar med att ligga i framkant vad gäller modern teknik och IT-lösningar. Ytterst ska det koka ned i innovativa tjänster för ett bättre resande. Vi hoppas att många talangfulla utvecklare vill vara med och tävla, säger Mats Hallman , Travelhack-general på Samtrafiken.
Årets tävling är större och bredare än tidigare år. En rad branschprofiler har tagit plats i juryn och förutom Trafiklabs API:er finns ett stort antal företag på plats med sina API:er, bland andra Spotify, Oxify, Skype, Bing Maps, Windows 8, Windows Phone och Rebtel.
Kvalet till tävlingen öppnar den 11 januari på www.travelhack.se och sista dag för att lämna in tävlingsbidrag är den 1 februari. Finalen går av stapeln den 16-17 mars.
Tema och tävlingskategorier
Hur gör vi kollektivtrafiken mer attraktiv, social och inkluderande? Det är det övergripande temat för Travelhack 2013. Tävlingen är uppdelad i tre olika kategorier, där de tävlande själva väljer vilken eller vilka kategorier de vill tävla i:
1. Så mycket bättre: hur gör vi resande med kollektiva medel enklare, snabbare, bättre? Hur kan vi dra nytta av crowdsourcing, sociala medier eller ny teknik för bättre realtidsinformation, för att välja bättre resvägar, eller för att välja kollektivtrafiken framför bilen?
2. Roligare rörlighet: hur kan vi göra resande med kollektivtrafiken roligare? Hur kan vi knyta underhållning till resande, och hur kan vi föra in mer underhållning utan att installera pekskärmar i varje bussäte eller ta andra stora teknikinvesteringar?
3. En kollektivtrafik för alla: hur kan vi göra kollektivtrafiken mer tillgänglig för resenärer med funktionsnedsättningar?Hur kan trafikinformation, ombordupplevelser och kringtjänster göra kollektivt resande bättre för personer med funktionshinder?