Visita jagar med Facebook
Visita vill locka ungdomar till besöksnäringen och startar nu gymnasievals-kampanj på Facebook i detta syfte. Antalet unga sökande till branschen har dalat de senaste åren.
– Kampanjen är uppbyggd utifrån 15-åringarnas perspektiv. Inom vår bransch finns många spännande yrken att satsa på – och det kommer att finnas jobb. Vi vill med jobbgeneratorn visa branschens bredd och möjligheter och locka fler till våra utbildningar. Besöksnäringen går en ljus framtid till mötes och kompetensförsörjningen kommer att vara en fortsatt viktig fråga, säger Eva Östling Ollén , vd för Visita.
Rikstäckande budskap
Visitas verksamhet och dess medlemmar, samt utbildningarna inom näringen, finns över hela landet. Kampanjen som i huvudsak bedrivs digitalt kommer också att stödjas av rikstäckande budskap i utomhusreklam under en vecka, bland annat med frågan ”Vad ska ditt barn bli när det blir stort?”
– Vi vill även vända oss till ungdomarnas föräldrar eftersom de vanligtvis är med i gymnasievalsprocessen. Därför har vi adderat de mer traditionella kanalerna. Vår bransch är full av berättelser om ungdomar som efter gymnasieskolan börjat som exempelvis receptionister och sedan fortsatt hela vägen upp till en chefsposition. De berättelserna vill vi sprida. Vi ser en framtid för dem som satsar på en karriär inom hotell, turism och restaurang, säger Cecilia Öster , kommunikationschef på Visita.
Besöksnäringen växer snabbt och starkt. Näringens egen prognos att omsättningen fram till år 2020 ska fördubblas från 250 miljarder kronor till 500 miljarder kronor och att sysselsättningen ska öka med cirka 100 000 jobb. Men antalet elever som söker sig till hotell- och restaurangprogrammet har sjunkit succesivt under hela 2000-talet, och siffror från SCB indikerar att antalet personer i åldrarna 18-25 år kommer att minska med 160 000 personer fram till 2020. Med andra ord kommer konkurrensen om den unga arbetskraften att hårdna framöver. Kampanjen inleds med event i Stockholm, Göteborg och Malmö.