23948sdkhjf

Flygbussarna testar eldrift

Under några dagar i juni testkör Flygbussarna en helt och hållet eldriven buss i Stockholm. Elbussen är fri från utsläpp och rullar tyst. Den kan köras i 25 mil innan batteriet behöver laddas.
Helt eldrivna bussar är än så länge mycket sällsynta i Sverige, men teknikutvecklingen går så snabbt framåt att det inom några år kan komma att bli en vanlig syn på gatorna. Mellan den 4 och 5 juni testar Flygbussarna en energieffektiv, till 100 procent eldriven buss i Stockholm.

– Vi tror att elbussar är ett bra alternativ för framtiden. Elbussar är bra för både miljön och passagerarna eftersom de är helt utsläppsfria och dessutom väldigt tysta, säger John Strand , vd på Flygbussarna.

Elbussen som Flygbussarna nu ska testa har levererats av det holländska företaget Ebusco. Cirka 600 bussar av samma typ finns redan i trafik i Kina. Bussen kommer under några dagar att provköras mellan Cityterminalen i centrala Stockholm och Bromma flygplats samt mellan Cityterminalen och Arlanda.

– Det ska bli spännande att höra vad förare och inbjudna passagerare tycker om elbussen. Den buss som vi nu testar kan gå 25 mil på en laddning, vilket innebär att man inte behöver bygga upp en infrastruktur med laddstationer, säger John Strand.

Elbussen förbrukar ungefär en kilowattimme el per kilometer. Det innebär att kostnaden för att köra bussen en kilometer är ungefär sex gånger lägre jämfört med en dieselbuss. Den typ av batteri som finns i testbussen är anpassat för att tåla även låga temperaturer. Under Flygbussarnas testkörningar kommer enbart specialinbjudna passagerare att kunna resa med den eldrivna bussen.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.08