Hag och Sörberg till Visita
Visita har rekryterat Anna Hag från Näringsdepartementet och Gustav Sörberg från United Minds. Anna och Gustav ska jobba med strategi och analys av besöksnäringsrelaterade frågor.
– Efter dryga tio år inom regeringskansliet ska det bli mycket intressant att få byta perspektiv och jobba i en arbetsgivar- och branschorganisation med svensk besöksnäring i fokus, säger Anna Hag , strateg på Visita.
Gustav Sörberg kommer närmast från en tjänst som analytiker på analys- och strategiföretaget United Minds – en del av PR- och kommunikationsbyrån Prime. På United Minds arbetade Gustav bland annat med opinionsbildningsfrågor, strategisk kommunikation och marknads- och omvärldsanalys. Gustav kommer att tjänstgöra på avdelningen för branschekonomi och utveckla och förstärka den analytiska kompetensen kring besöksnäringens statistik och nyckeltal.
– I min tidigare roll som konsult kom jag i kontakt med organisationer från vitt skilda branscher och näringsgrenar, men få har kunnat matcha den framåtanda jag upplevt inom besöksnäringen. Det känns spännande att få jobba med att utveckla en näring som hela tiden växer och utvecklas, säger Gustav Sörberg , branschekonom på Visita.
Svensk besöksnäring omsätter årligen cirka 264 miljarder kronor och sysselsätter drygt 162 000 personer. Näringen har som ambition att 2020 omsätta 500 miljarder kronor och ha 260 000 helårsanställningar.
– Besöksnäringen är Sveriges nya basnäring och med rekryteringarna av Anna Hag och Gustav Sörberg har Visita fått en kraftfull förstärkning till vårt arbete med att vidareutveckla besöksnäringen och öka omvärldens förståelse för näringens betydelse för den svenska samhällsekonomin, säger Eva Östling , vd på Visita.