23948sdkhjf

Smygpremiär för Setra TopClass 5

Trafikforum/rt-forum.coms chefredaktör Anders Karlsson var på plats i tyska Ulm på onsdagen när busstillverkaren Setra inför en mindre grupp utvalda europeiska bussjournalister hade smygpremiär av sin nya turistbussmodell TopClass 500.
Världspremiären av nya Setra TopClass 500 visar att europeiska turistbusstillverkare verkligen ligger i framkant i utvecklingen.
Setra ingår i Daimler-koncernen och man visar genom den här lanseringen att Daimler fortsätter att tänka långsiktigt när det gäller nya fordonsgenerationer. Nya Setra TopClass 500 kommer att kännas ny under lång tid framöver och man har satt ny standard när det gäller trender i design, innovation, komfort och säkerhet.
Vid en första blick på nya TopClass 500 står det helt klart att det verkligen är en Setra-buss. Den är kraftfullt byggd med klara linjer.
Hartmut Schick, högste chef för Daimler Buses, är övertygad om att den här premiummodellen inom en snar framtid kommer att väcka begär och lockelse bland bussföretagare i Europa.
- TopClass 500 spelar verkligen i busstillverkarnas ”Premier League”, säger han. De nya turistbussarna från Setra är helt rätt fordon för de bussföretagare som vill erbjuda sina passagerare bästa tänkbara service inom alla områden.
Den svarta överdelen i frampartiet av den nya bussen ger TopClass 500 ett dynamiskt utseende. Ovanför det tredimensionella Setra-märket i metallic, skapar fronten en behaglig linje tillsammans med LED-lamporna. Designen signalerar värde, funktionalitet och pålitlighet.
Nya TopClass 500 kombinerar lyx och effektivitet. I likhet med när ComfortClass 500 lanserades 2012, formades de nya aerodynamiska linjerna i en komplex utvecklingsprocess och genom omfattande tester i vindtunnel.
TopClass 500 finns tillgänglig i modellerna S 515 HDH, S 516 HDH och S 517 HDH i längderna 12,5 meter, 13,3 meter och 14,2 meter. Den totala fordonshöjden är 3,88 meter. Under huven i TopClass 500 finns dieselmotorn OM 471 LA, en rak sexcylindrig motor i effektutförande av 350 kW och 275 kW, i kombination med växellådan GO 250-8 Powershift.
Nya TopClass 500 uppfyller Euro 6 utsläppsnivåer som blir lagkrav 2014.
Nya TopClass 500 kommer med stor sannolikhet att bli ett dragplåster i Setras monter på den internaitonella bussutställningen Busworld i belgiska Kortrijk i oktober i år.
Till smygpremiären av nya TopClass 500 hade Setra bjudit in fackpressjournalister från hela Europa som ingår i International Coach of the Year Jury. Anders Karlsson/Trafikforum är svensk juryrepresentant.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063