Biogas - dubbel klimatnytta
Biogas ger dubbel klimatnytta. Det visar en färsk studie från Lunds tekniska högskola (LTH) vid Lunds universitet som beställts av Region Skåne.
– De miljö-, klimat- och samhällsnyttor som biogasen medför motiverar ett nationellt ersättningssystem där staten ger en viss ersättning för biogasproduktion. I väntan på ett nationellt styrmedel utreder vi möjligheten att införa ett regionalt. LTH ska nu utreda hur ett sådant ersättningssystem kan se ut, säger Pontus Lindberg (M), regionråd i Region Skåne och ordförande i regionala tillväxtnämnden.
Den dubbla klimatnyttan uppnås genom att biogasen minskar utsläppen av växthusgaser både vid produktion och användning. Genom att producera biogas av gödsel tas utsläppen från gödseln omhand. När biogasen sedan används som drivmedel minskar utsläppen av koldioxid med 90 procent jämfört med bensin och diesel. Region Skåne har ett ambitiöst mål om en fossilbränslefri kollektivtrafik år 2020. För att nå dit måste fossila drivmedel ersättas med förnybara alternativ. För Region Skåne stavas lösningen i de flesta fall biogas.
– 800 av Skånetrafikens bussar drivs idag av biogas. Men vi vill helt och hållet fasa ut de fossila bränslena och därigenom kraftigt minska kollektivtrafikens klimatpåverkan, säger Mats Persson (FP), regionråd i Region Skåne och ordförande i kollektivtrafiknämnden.
Biogasen är också viktig för den regionala utvecklingen och en del av målbilden ”Skåne 2030” som lanseras under Mötesplats Skåne.
– Region Skåne ska bli fossilbränslefritt 2020. Det innebär att vi vill ersätta fossila drivmedel med förnybara alternativ. För Region Skåne stavas lösningen i de flesta fall biogas, säger Anders Åkesson (MP), regionråd i Region Skåne.
I Skåne finns ett ambitiöst mål att år 2020 producera 3 TWh biogas. För att nå dit krävs stora investeringar i ökad biogasproduktion. Det finns en stark vilja och drivkraft i Skåne till utbyggnad men det behövs tydliga signaler och långsiktighet från den nationella politiken.
– Ett ersättningssystem för biogasens miljö-, klimat- och samhällsnyttor skulle bidra till att skapa förutsättningar för att ställa om till en fossilfri fordonsflotta. De tydliga signaler vi får är att skånska aktörer är beredda att satsa. Vi i Region Skåne är beredda att satsa, om också den nationella politiken är det, säger Pontus Lindberg.