BR: Skärpning Transportstyrelsen!
BR vill att Transportstyrelsen snarast ändrar regelverket för sanktionsavgifter för företag som överträder kör- och vilotidsreglerna. Nu är det orimligt enligt branschorganisationen.
Ytterligare förändringar måste genomföras för att det ska bli en hållbar situation för bussbranschen, skriver BR till myndigheten. BR föreslår att tillsynsmyndigheten på ett mer aktivt sätt själv i samband med tillsynen ska undersöka om sanktionsavgift för överträdelser inte ska tas ut, utan att skriftligt yttrande från bussföretaget inhämtats.
Idag är det bussföretaget som genom skriftligt yttrande ska redovisa varför det är oskäligt med avgiften. Dagens regler innebär ett tak för sanktionsavgifter för ett transportföretag på 200 000 kronor, eller högst 10 procent av årsomsättningen. BR föreslår att begränsningsregeln avseende omsättningen ändras till ett väsentligt lägre procenttal. Skälet är att i synnerhet små bussföretag drabbas på ett orimligt och oproportionellt sätt med nuvarande regler.
BR ser det som mycket angeläget att Transportstyrelsen fortsätter att undersöka och föreslå fler åtgärder i syfte att systemet med kör- och vilotidsregler ska bli mer ändamålsenligt och anpassat för ”utomhusbruk”.
Så här skriver BR:s vd Göran Forssén i sin framställan till Transportstyrelsen:
Tillsynen av reglerna för kör- och vilotider måste vara inriktad på att i första hand hitta och straffa grövre förseelser. Tillsynen måste självfallet också vara inriktad mot det som är skälen till att regelverket finns, att straffa och förhindra överträdelser som påverkar trafiksäkerhet, konkurrens på lika villkor m m. Mot bakgrund av att regelverket inte är ändamålsenligt och anpassat till verkligheten, i synnerhet inte för bussbranschen, ställs extra stora krav på att tillsynen sker på ett förnuftigt och icke ”fyrkantigt” sätt.
Ett exempel på ett mycket vanligt ”fel” som bussföretagen gör i samband med service, tvätt och verkstadsbesök är att bussar körs/flyttas utan att färdskrivarkort finns i färdskrivaren. Det är enligt regelverket en mycket Allvarlig överträdelse med en sanktionsavgift på 4 000 kronor. Det handlar då om förflyttningar på ett antal sekunder eller någon enstaka minut. BR har tagit del av ett beslut om sanktionsavgift för ett bussföretag (som inte är särskilt stort) där företaget påförts avgift för 175 stycken sådana förseelser (175x4000 kr=700 000 kr). BR menar att tillsynsmyndigheten
Transportstyrelsen i dylika fall enkelt kan konstatera att det handlar om förflyttningar av buss i samband med tvätt och service etc och att det är bagatellartade förseelser som inte påverkar trafiksäkerheten etc. BR anser att Transportstyrelsen i sådana fall på eget initiativ och själv ska kunna konstatera att sanktionsavgift inte bör tas ut, alltså utan att skriftligt yttrande från transportföretaget inhämtats. BR menar således att Transportstyrelsen själv i ökad utsträckning ska göra undersökningar och analyser. Det förenklar för näringen, onödig byråkrati undviks och antalet ärenden som överklagas till domstol minskar. Det är dock i sådana fall naturligtvis värdefullt om Transportstyrelsen pratar med berört bussföretag och upplyser om vilka regler som gäller i syfte att uppmärksamheten och kunskapen om regelverken ska öka hos företaget.
TIPS! Alla som vill veta mer när det gäller begreppen om Kör-och vilotidsregler så tipsar rt-forum att fStaffan Widlert, Transportstyrelsens generaldirektör kommer till Bussreseforum den 24 oktober i Stockholm. Där ska han tala just om Kör- och vilotidsreglerna och hur det fungerar. Ett bra tillfälle för branschfolk att möta honom direkt och ställa alla besvärliga frågor. Alla BR:s medlemmar kan anmäla sig gratis till Bussreseforum! Klicka HÄR för att anmäla deltagande!