Smartphone-biljett i Skåne
I mitten av juli smyglanserade Skånetrafiken sin nya tjänst att få biljetten via sin smartphone - och det gick bra, redan nu har 25 000 kunder registrerat sig.
– Tjänsten har fått ett bra mottagande och hela 25 000 har registrerat sig för att kunna använda tjänsten. Med tanke på att vi precis har börjat marknadsföra tjänsten är det ett mycket bra resultat. Vi märker att det är en efterlängtad tjänst bland våra resenärer som kanske inte reser varje dag med oss. Det är enkelt och smidigt, säger Pernilla Nilsson , projektledare på Skånetrafiken.
Hittills är biljetten mest utnyttjad i stadtrafiken i Helsingborg och Malmö och på sträckan Malmö-Lund-Malmö. Den mobila biljetten finns både som vuxen, barn och Duo/Familj.
– För att köpa biljett måste man vara uppkopplad, men när man ska aktivera den går det bra att vara ”offline”. Första gången man använder tjänsten är det ett par extra steg för att registerar sig för själva tjänsten och också knyta sitt bank- eller kreditkort till den. Men därefter är det ett snabbt och enkelt förfarande, säger Pernilla Nilsson.
Biljetten är utvecklad i samarbete med Softhouse AB.