September bortglömd turistmånad
Turistsäsongen i norra Sverige tar slut under augusti. Men september är en fantastik månad för turism i norr, enligt organisationen Gold of Lapland, som vill förlänga säsongen.
– Vi tar nu ett rejält krafttag för att ändra på detta. Genom arrangemanget Lapland Autumn Experience vill vi sätta en spotlight på de genuina guldklimpar som lyser allra starkast under hösten, säger Eleonore Hedman , projektledare vid Gold of Lapland.
I mitten av augusti stänger många turistanläggningar i norra Sverige ner sin verksamhet och hotellens lockande sommarpriser försvinner från hemsidorna. Då anpassas allt till affärsresenärernas och konferensgästernas plånböcker.
– 2010 startade en charterlinje mellan Hamburg och Umeå med åtta rotationer. Den sista turen går i mitten av augusti. Om fler besöksmål varit öppna hade man säkert kunnat arrangera fler resor varje år, säger Thomas Carlsson , länsturistchef i Västerbotten. Han fortsätter:
– Att vandra i fjällen på hösten utan mygg där markerna är torrare än på sommaren och när det mer vädersäkert är en riktig höjdare.
Generellt sett ser man en stark utveckling av besöksnäringen i hela norra Sverige. I Västerbotten startades 47 nya turistföretag under 2012. Även i Norrbotten och Jämtland Härjedalen växte näringen med 52 respektive 43 nya företag. Turistnäringens Företagarindex visar också att den optimistiska synen på framtiden bland företagarna inom turistnäringen är fortsatt hög, och optimismen är starkast i Norrbotten och Västerbotten. I år anger 63 procent av turistföretagarna i dessa regioner att de ser positivt på den ekonomiska utvecklingen för det egna företaget. Flera av de nya turistföretagen i Västerbotten drivs av utländska medborgare som valt att flytta hit.
– De ser storheter i vår natur som vi som växt upp här inte ser. Detta gäller också hösten, säger Gold of Laplands verksamhetsledare Karin Fällman .
Med Lapland Autumn Experience vill Gold of Lapland lyfta fram höstens möjligheter och marknadsföra dem både mot svenska och utländska aktörer och gäster.
– Dessutom vill vi inspirera våra turistföretagare till mer och nya aktiviteter under hösten. Mottot för arrangemanget är ”utbud skapar efterfrågan. Ju mer och bättre produkter vi kan visa upp till våra målgrupper, desto mer attraktiva blir vi i deras ögon . Att höstturismen verkar vara intressant för gäster från övriga Europa visar bland annat det stora intresset för visningsresan för tyska journalister som vi, tillsammans med Visit Sweden, genomför i samband med Lapland Autumn Experience, säger Eleonore Hedman.