Miljardorder till Azerbajdzjan
Stockholmsbaserade Bombardier Rail Control Solutions har fått en stororder på signalsystem i Azerbajdzjan värd motsvarande 1,3 miljarder kronor.
Järnvägslinjen Baku-Boyuk-Kesik är dubbelspårig och omfattar 46 stationer. Liksom i de flesta andra delar av CIS-området (före detta Sovjetunionen) är spårvidden 1520 mm, ett produktsegment där Bombardier har mångårig erfarenhet och erbjuder system med möjlighet till såväl likströms- som växelströmsdrift. Driftstart är planerad till 2017 och projektet kommer att levereras från Bombardiers enheter i Ryssland, Sverige och Polen.
– Det här är vår första order i Azerbajdzjan och den största signalsystemorder som någonsin erhållits i CIS-området. Beställningen speglar Bombardiers förmåga att leverera avancerade systemlösningar för järnvägssignalering i regionen, säger Peter Cedervall , President, Bombardier Rail Control Solutions.
INTERFLO 200-system för 1520 mm spårvidd är i drift längs 1 100 km räls i CIS-området och de baltiska staterna. EBI Lock 950 datorstyrda ställverk används på snabbtågslinjerna Moskva-S:t Petersburg samt Moskva-Nizjnij Novgorod. INTERFLO 200 används vanligtvis på högtrafikerade linjer och kan kompletteras med avancerade ATP-system och efter hand uppgraderas för kompatibilitet med European Rail Traffic Management System (ERTMS). INTERFLO 200 finns installerat runtom i Europa och även i Brasilien, Ryssland och Thailand. Systemet valdes nyligen för ett signalprojekt i Durban, Sydafrika, och i den så kallade Medelhavskorridoren i Spanien.
Under det gångna året har Bombardier Rail Control Solutions slutlevererat projekt i bland annat Sverige (Ådalsbanan, Kiruna nya järnväg, BanaVäg i Väst och LKAB:s nya huvudnivå i Kiruna) och Kina (tunnelbanelinje i Tianjin). Stororder värda motsvarande en halv miljard kronor eller därutöver erhölls i Malaysia (pendeltågslinje), Indien (tunnelbana) och Polen (fjärrtågslinje).
Bombardier Rail Control Solutions har 3 000 anställda och sin globala affärsledning i Liljeholmen, Stockholm. Forskning och utveckling sker i huvudsak i Sverige, i nära samverkan med Trafikverket och kunder över hela världen.