Spårbilsbanan läggs ner
Det sydkoreanska företaget Vectus river sin testbana för spårbilar i Uppsala. Efter sju års marknadsbearbetning har ingen svensk kommun nappat på idén.
Enligt Jörgen Gustafsson, vd för Vectus i Sverige, har spårbilsbanan fungerat perfekt i såväl snö som solsken. Och spårbilarna har rest land och rike kring för att visas upp som kollektivtrafikalternativ från Skåne till Jämtland. I hemstaden Uppsala fanns konkreta planer på en fullskalig pilotbana från Resecentrum till Biomedicinskt centrum via Strandbodgatan, Studenternas, Akademiska sjukhuset och Science Park. Men i Uppsala som över allt i Sverige har planerna stupat på politisk oenighet om hur finansieringen ska klaras av. Ingen ville vara först ut med oprövad teknik.
Bättre har det gått på hemmaplan för Vectus: Företagets första kommersiella spårbilsbana har tagits i drift i Sydkorea. Den hade aldrig blivit verklighet utan testbanan i Uppsala, enligt Jörgen Gustafsson, just i Uppsala har tekniken finslipats så att den nu är möjlig att tillämpa var helst någon vill bygga en spårbilsbana. Det lär dock dröja innan det blir någon sådan i Sverige av allt att döma.
All elektronisk utrustning tar Vectus med sig hem till Sydkorea. Vad som händer med rälsen och vagnarna är ännu oklart, möjligen kan vagnarna säljas till någon utställning, de är redan föråldrade. I Sydkorea körs nästa generation spårbilar. Den massiva rälsen som utgör motor för bilarnas framdrift kommer troligen att säljas som skrot.