Fler ska lockas till österrike
Österrike anser sig själva vara toppdestinationen för vintersport i Europa både till pris och kvalitet. Storsatsning på alpin infrastruktur sägs ligger bakom med många nya liftsystem.
I Österrike finns 20 000 hektar nedfarter för skid- och snowboardåkning. Tack vare produktionen av konstsnö kan 59 procent av alla nedfarter i Österrike hålla öppet hela säsongen utan störningar. Från sent på kvällen till tidigt på morgonen prepareras pisterna med hjälp av över 1 000 maskiner för att de ska vara säkra och bekväma för skidåkarna. Linbaneindustrin omsätter ungefär 1,3 miljarder euro per år och har därmed mycket stor betydelse för Österrikes ekonomi. Investeringarna på 523 miljoner euro är ett viktigt bidrag för att skapa värde för Alperna som region. 33 procent av alla europeiska skidåkare och snowboardåkare använder österrikiska linbanor.
Här nedan redovisas nyinvesteringar i Österrikes viktigaste skidorter:
Salzburger Land
Ski amadé - Wagrain
De tre dalarna Wagrain, Flachau och Alpendorf har knutits ihop via G-link Wagrain. 120 kilometer nedfarter ingår därmed i ett gemensamt liftsystem och du behöver inte längre åka buss för att ta dig mellan områdena. G-link Wagrain är en linbana med två KRONOS-kabiner från CWA Constructions. Varje liftfärd upp eller ner har plats för 130 personer och en kabinansvarig. Den maximala kapaciteten i varje riktning är 1 300 personer per timme, vilket innebär att varje resa tar ungefär sex minuter och att det görs upp till 10 resor i timmen
Skidområdet Saalbach Hinterglemm Leogang
Ankarliften Rosswaldbahn kommer att ersättas av en sexstolslift med sätesvärmare och en bubbla. Den totala investeringen i regionen ligger på omkring sex miljoner euro.
Tyrolen
Zillertal
Skidområdet Ski Optimal Hochzillertal/Kaltenbach består av 88 kilometer pister och har nu fått två nya stolsliftar – den uppvärmda åttastolsliften Kristall-Express och den uppvärmda sexstolsliften Mizun som kommer att ersätta den gamla ankarliften.I skid- och glaciärområdet Zillertal 3000 kommer tvåstolsliften Lämmerbichl att ersättas av en sexstolslift. Dessutom kommer tvåstolsliften i Ebenwald-Mayrhofen att ersättas av en modern sexstolslift och i Gerlos i Zillertal Arena kommer den nya sexstolsliften Moseltret Express att ersätta ankarliften Krumbach.
Paznauntal
På skidorten Ischgl i Paznauntal kommer ett nytt skidområde att öppnas på Piz Val Gronda, där den nya linbanan Piz Val Gronda E5 håller på att byggas. Under hela planerings- och byggprocessen har man lagt särskilt stor vikt vid att skydda landskapet och ekosystemet. Det finns bara två serviceställen mellan dalstationen på 2 295 meters höjd och stationen på bergstoppen på 2 811 meters höjd och man har inte behövt bygga något kabeldike. I samband med byggandet av Piz Val Gronda E5 planeras även för en tre kilometer lång skidpist (nr 42) och för förbättringar av skidpist nr 41. Dessutom kommer mer terräng att kunna öppnas upp för friåkning.
Kitzbühel
Tvåstolsliften Wagstätt och ankarliften Wurzhöhe kommer att ersättas av en linbana med plats för 10 personer.
Vorarlberg
Lech-Zürs am Arlberg och Warth-Schröcken
De två skidorterna Lech-Zürs am Arlberg och Warth-Schröcken kommer att byggas ihop med den nya linbanan Auenfeldjet. Skidorten kommer att kunna erbjuda 190 kilometer pister och 47 liftar. Den två kilometer långa linbanan Auenfeldjet är ett skolexempel på ett miljövänligt transportmedel och inga nya pister behövdes. De som besöker båda skidorterna kommer att kunna ta del av mer varierad skidåkning tack vare den nya förbindelsen. Det enda som krävs för att få använda Auenfeldjet är ett liftkort för Ski Arlberg.